d'n Hadeejer september 2004

16 Einde tijdperk zusters J.M.J. door Hoewel het al een hele tijd bekend was, werd na de bouwvakvakantie een begin gemaakt met de sloop van het klooster van de zusters van J.M.J. in Heeswijk. Met de sloop van dit karak– teristieke monument, gelegen aan de Heeswijkse Abdijstraat, gaat tevens de herinnering teloor aan het vele werk dat begin twintigste eeuw door de reli– gieuze vrouwen in dit Brabantse dorp ter hand werd genomen. Voor de in Heeswijk wonende reli– gieuzen is het verdwijnen van dit klooster een bittere pil. Om het werk van deze vrouwelijke religieuzen van de congregatie van J.M.J. uitgebreid te belichten, wordt in deze eerste uitgave van D'n Hadeejer en ook in volgende afleveringen de geschiedenis belicht van deze zusters die hier meer dan honderd jaar gewerkt en gewoond hebben. Een beknopte voor– geschiedenis gaat aan hun eigen historie vooraf. De zusters en hun congregaties hebben hun wortels in de middeleeuwen toen voor zowel vrouwen als mannen de eerste slotkloosters ontstonden. Hierin woonden zusters die plechtige geloften hadden afge– legd die zich niet buiten het klooster mochten begeven en lekenzusters met een- Joke van der Heijden, 54 jaar: ''.,<\an de drempels. Er zijn er veel te veel. Verder wordt de serviceverlening door de gemeente en bijvoorbeeld de Rabobank steeds minder. Voor mensen die moeten werken zijn ze slecht bereikbaar". voudige geloften die wél de vrijheid hadden contact te hebben met de buitenwereld en buiten het klooster op het het land werk– ten. Met het in Europa ontstaan van de steden en daaruit voortvloeiende grote sociale problemen begonnen in de dertiende eeuw Franciscanen en Dominicanen met liefda– digheid aan armen en zieken. Ook zusters sloten zich hierbij aan. Maar makkelijk was het niet. De paus bleef zich verzetten en verbood de vrouwen dan ook om zich 'reli– gieuze' te noemen. Voor de mannen gold dit niet. Napoleon Ook in Nederland lieten zusters zich niet weerhouden om liefdadigheid te verrichten, hoewel het lang niet makkelijk was. Zeker niet toen ons land na de Opstand zich in de zestiende eeuw had losgeweekt van de katholieke Spaanse vorst Philips Il en nad– erhand door de oprichting van de Repub– liek van de Zeven Verenigde Provinciën een protestantse natie werd. Het werd nog moeilijker toen Nederland vanaf 1796 onder Frans bestuur kwam en na inlijving bij Frankrijk in 18 10 deel uit ging maken van het Franse keizerrijk van Napoleon Bonaparte. Want volgens de ook in Nederland toegepaste Franse wetten moesten alle slotkloosters worden gesloten omdat deze volgens de Franse Verlichtings– filosofie geen enkel nut dienden. Ten gevolge van deze sluitirg werden~ slot– Zl.JSterS verdreven. Naderhand werd ook het werk van actieve religieuzen in het onderwijs en zieken– verplegirg streng verboden. "Waar erger jij je het Arian Deckers, 32 jaar: "Er zijn hier geen grotere muziekfestivals of evenementen. Ook een klein theater of schouwburg ontbreekt. Op koninginnedag is het 's morgens gezellig op het plein, maar 's avonds is er niets te doen" . Jan Linders, 63 jaar: " Ik stoor me aan het autoverkeer. Veel chauffeurs parkeren hun auto op de stoep en de politie doet er niets aan. Voor gemeentelijke zaken moeten we naar Heesch, maar voor mensen zonder eigen vervoer is het moeilijk daar te komen" .

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=