d'n Hadeejer april 2005

18 De Kersouwe zestig jaar: de De plannen voor het basisdecor en het jeugdtheater werden uit- gewerkt door de toenmalig studente Bouwkunde aan de Techni- sche Universiteit Eindhoven, Mariëtte Adriaanssen. Dankzij het sponsorplan ‘Help De Kersouwe Verbouwe’ konden deze bouw- plannen geconcretiseerd worden. Er werd maar liefst 125.000 guldenbijeengebrachtdoordiversegoedgeefseinstantiesenpar- ticulieren. In 1991 werden de twee vernieuwde theaters opgele- verd en in dat jaar werd tevens afscheid genomen van voorzitter Alberto van Aspert. Nieuw programma De keuze voor het nieuwe programma hield enerzijds in dat er nieuwe spelersmoestenworden aangetrokken, anderzijds dat er oude spelers afvielen. Immers, bij de uitvoering vanmuziekthea- terproducties werd van acteurs niet alleen verwacht dat ze het toneelspel beheersten, ook moesten ze de kunst van het zingen en dansen verstaan. Een groot aantal nieuwe spelers werd aan- getrokken, maar ook verdwenen een aantal acteurs, zoals de uit Reusel afkomstig zijnde Sjef Imants die vanaf eind zestiger jaren nagenoeg jaarlijks een hoofdrol vervulde. Ook de oorspronkelijk voornamelijk op toneelpro- duktie gerichte bestuursor- ganisatiebegonzichterichten op nieuwe activiteiten, zoals inkoopvoorstellingen.Waren er in 1987 naast de eigen volwassen- en jeugdproduc- ties nog zeven gastvoorstel- lingen, in 1995 was dat aantal al verdubbeld en thans worden er ruim twintig gastvoorstellingen gegeven. Het bestuur werd bij de theaterexploitatie organisato- risch ondersteund door productieteams en commissies. Na 1968 werden er naast eigen voorstellingen ook andermans voorstellingen ingekocht, evenals jeugdvoorstellingen. Door de bouwvaneeneigenjeugdtheater,waaraannamenalsAdDonkers en Beppie van Zutphen verbonden zijn, kon het jeugdtoneel tot grote hoogten stijgen. Door hun leiding en regie werd de groep op een dusdanig kwalitatief hoog niveau getild dat de voorstel- lingen zelfs meer gewaardeerd werden dan de ingekochte voor- In deze laatste aflevering aandacht voor de periode tussen 1985 en nu. De afgelopen twintig jaar wordt er door een nieuw beleid verder geweven aan uitbreiding en verandering van het openluchttheater. De diversiteit aan gro- te producties in de tachtiger jaren maakte dat het bezoekersaantal jaarlijks aanmerkelijk wisselde. Omdat hierdoor ook de kasinkomsten beduidend konden teruglopen, won de gedachte van een nieuwe weg inslaan steeds meer veld. Vanuit dit perspectief diende de inmiddels in 1991 als voorzitter benoemde Henk Voets samen met de vanaf 1975 in functie zijnde vice-voor- zitter Maino Remmers in 1989 een nieuw beleidsplan in. Hierin werden vier vernieuwingen gepresenteerd met als eerste het omzetten van grote pro- ducties naar muziektheater. Daarnaast moest het oude theater opgeknapt worden en een klein theater erbij gebouwd. En tenslotte moesten de finan- ciën opgekrikt worden door middel van concerten en cabaretuitvoeringen. Maik van Zutphen (33) Ik vind het altijd wel heel erg gezellig. Alleen is het wel jammer dat Dinther en Heeswijk plein 1969 niet gebruiken voor eengezamenlijkevieringvanKoninginne- dag. Samen zouden ze er op dat plein een groot spektakel van kunnen maken waar dan iedereen naartoe gaat. Alex Wijs (18) Leuk, er is in de beide dorpen van alles te doen. Er isveel aandachtvoordekinderen. Daarwordengoededingenvoorgeorgani- seerd. Zelf help ik altijdmee als vrijwilliger bijdesurvivalvanstichtingranja.Datiserg leuk om te doen, je ziet de kinderen dan volop genieten. Jan v.d. Langenberg (49) Ik heb persoonlijk niks tegen Koningin- nedag, maar ik heb er ook niks mee. Een voordeel heeft het wel en dat is dat ik dan eenvrijedagheb.Maar als anderemensen graag van alles doen op zo’n dag dan moeten ze dat zelf weten. Voor mij hoeft het echter allemaal niet. DORPSPRAAT vanuit café De Zwaan Youp van ‘t Hek 18 Wat vind je van Koni Within Temptation

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=