d'n Hadeejer februari 2005

Buurtcoördinator voor de kernen Nistel- rode, Vorstenbosch en Heeswijk Dinther is Leon Verhoeven. Als buurtcoördinator fungeert hij als wijkagent en is daarmee het aanspreekpunt van de politie, voor burgers, winkeliers, horeca et cetera, in het district Maasland, team zuid. Volgens de gegevens van de politie over 2004 vonden er 17 ongevallen plaats, waarvan 6 met letsel en 1 dodelijk onge- val. Of er sprake was van een drastische stijging, kon hij niet bevestigen. VolgensVerhoevenkanhet zo zijndat niet vanalleongevalleneenmeldingbijdepoli- tie binnenkomt. Dit ismet name het geval metongevallenmetalleenblikschade.Het werkelijkeaantal ongevallenzal duswaar- schijnlijk nog hoger zijn. Ook vond er op de Gouverneursweg in 2004 door hen 1 snelheidscontrole plaats, maar daarover waren helaas geen waar- den bekend. Maar zo weet hij: ”Een ongeval ligt zelden aan de weg. Vaak is het toch het gedrag van de weggebruiker dat de aanleiding vormt voor een verkeersongeval”. Het POV HetProvinciaalOrgaanVerkeersveiligheid Brabant(POV)iseenoverlegorgaantussen verschillende partners zoals de Provincie, Politie, 3VO, Rijkswaterstaat e.d. Zij moni- toren de problematiek rondom de ver- keersveiligheid.Daarnaastgevenzijonder andereadvies,bijvoorbeeldnaargemeen- ten (op verzoek), en educatie (scholen). Hierbij hebben zij een viertal werkgroe- pen: educatie, communicatie, overheid/ infrastructuur en handhaving. Uit hun cijfers blijkt dat er in de periode 1999/2003eendalingvanhetaantalgeregi- streerdeongevallenheeftplaatsgevonden. Namelijk van 10 ongevallen in 1999 naar 6 ongevallen in 2003. Voor 2004 zijn op dit momentnoggeengegevensbeschikbaar. In de periode ‘99/’03 zijn dat totaal 44 ongevallenwaarbij 90 voertuigen betrok- ken waren. 20 mensen raakten hierbij gewond waarvan er 11 met ernstig letsel in het ziekenhuis moesten worden opge- nomen. Ook vielen er in deze periode 2 dodelijkeslachtofferstebetreuren.Oorza- ken ongevallen: geen voorrang (8), onvol- Paul van deVelden (46) woont samenmet zijn vrouw en kinderen aan de laan naar het Kasteel vlakbij de s-bocht. Paul vertelt: “Iedere week gebeurt hier wel een onge- luk. Het is inmiddels al gewoon voor ons als wij tegen elkaar zeggen: er is weer een ongeluk gebeurd. Dat is eigenlijk tochwel triest”. Hier bij de s-bocht schijnen veruit de meeste ongelukken te gebeuren, wat enigszinsteverklarenisgeziendescherpte ervan. Maar vanuit zijn woonkamer blikt Paul over de wat rechtere stukken en feil- loos wijst hij plekken aan, waar ook onge- vallen zijn gebeurd. Wel vindt hij dat de weg in de loop der jaren toch al wat verbeterd is: “Vroeger was hier geen fietspad, en de spekgladde klinkertjes, zoals die nog wel in de kas- teellaan liggen, zijn ook vervangen. Maar het blijft gewoon een gevaarlijke weg”. Dat op deze weg geen drempels liggen, vindt hij wel opmerkelijk, al vindt hij het geenwegdieuitnodigttothardrijden:”De bomen staan hier zo kort op de weg en er zijn zoveel bochten. Misschien is het een stukje mentaliteit; mensen rijden snel te hard, niet zozeer om tijd te winnen maar meer omdat het dan gevoelsmatig beter opschiet”, aldus Paul. De dochters van Paul vinden dat het met de verlichting van de weg en het fietspad wel wat beter kan. Het is geen pretje om hier in het donker te moeten fietsen. Hetongelukvannovembervorigjaarheeft wel een grote impact gehad zo vertellen Paul’s dochters. Die klap is bij de jonge- ren hard aangekomen. Na het ongeluk is de weg hier opgeruwd, maar daarbij is de wegmarkering op de oversteekplaats vrij- wel verdwenen. Wat is er toch aan de hand met de Gouverneursweg? Waarom gebeuren daar zoveel ongeval- len? Dat vroegen wij ons af toen er vorig jaar een dodelijk ongeval plaatsvond. Regelmatig komt deze weg in het nieuws doordat er weer een onge- val is gebeurd. Ligt het aan de dikke bomen die dicht op de weg staan? Of aan de vele bochten, waarbij opvalt dat de s-bochten wel erg scherp zijn. Of zou het aan 18 Debuurtbewoner Debuurtcoördinator Wegvlak tussen Kameren en het Gouverneursweg blijft pr

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=