d'n Hadeejer februari 2005
Eric Daandels is als wethouder met ver- keer en vervoer in zijn portefeuille de eersteverantwoordelijke rondomdeGou- verneursweginBernheze.Sindseenaantal jarenisdezewegintegenstellingtotBeugt geen provinciale weg, en valt daarom onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Berneze. Als een van de oudste wegen van Brabant, en gezien het gebied waar dezeweg ligt, hoort bij dezewegeen bepaalde uitstraling. Het is wel een van de gevaarlijkstewegen vanHeeswijk Dinther met alle nadelige gevolgen van dien. Erik: “Het is echter geenoptie omdanmaar alle bomen te kappen, de weg recht te maken en te voorzien van bitumen. Dan nodigt deweg alleenmaar uit tot gevaarlijk rijge- drag”. Vorig jaar heeft het regionale team verkeershandhaving twee keer gecontro- leerd op snelheid waarbij geen overtre- dingenzijngeconstateerd.Bijvoorgaande controles hetzelfde verhaal. De weg is een zogenaamde doorstroom- weg en daarom mag daar 80 km per uur gereden worden en daarom zijn er (nog) geen verkeersremmende maatregelen genomen. Uit een verkeerstelling van oktober 2004 blijkt een verkeersintensiteit van 4.250 voertuigen per etmaal. Om de weg vei- liger te maken zijn er al plannen om de weg (mogelijk in 2007) te herstraten, en duurzaam veilig in te richten als 60 km weg. Maar dan moet er voor de door- stroming wel een alternatief zijn en dat hopen we te realiseren onder andere met de reorganisatie van de Kanaaldijk – Noord. Ook de straat- verlichting wil de gemeente nader bekijken. “Kan zijn dat het niet pret- tig is om daar ’s avonds te fiet- sen. Daar willen we dan graag wat aan doen en heel graag horen we reactie van de mensen”, aldus wethouder Daan- doendeafstand(2), slippen(4), inhalen(1), parkeren (1), dieren (1). Te snel rijden: 0. Oorzaak onbekend: 27. Op de site van het POV is te vinden dat volgens het SWOV (wetenschappelijk onderzoekverkeersveiligheid)deregistra- tiegraadvanslachtoffersvrijwelaltijdlager is dan 100%. Het POV is momenteel bezig met een algemeen onderzoek naar de invloed van bomen dicht langs de weg. Een ingewik- keld onderzoek en helaas is het op dit moment nog te vroeg om daar iets over tekunnenzeggen.Overigensbeschikthet POV over een rapport van de Provincie getiteld:Regionaleverkeersonveiligheids- analyse Noord – Brabant, waarin het wegvak tussen Kameren en kasteel een ‘black spot’ genoemd word. De definitie vaneenblackspotis6letselongevallenper 3 jaar. De Gouverneursweg voldoet daar ruim aan. Hij geeft daarmee aandat het niet deweg is die het gevaar vormt. Ook de dikke bomen vindt hij eigenlijk nooit schuldig aan een ongeval. Wel geeft hij toe dat het eenbochtigewegisendathetbeklinkerde wegdek snel gladder is dan bijvoorbeeld asfalt. Vooral bij nat wegdek. Ook vindt hij dat het door de bomen die kort aan de weg staan, en het type weg een taak van de automobilist is om extra op te letten. “En als iedereen zich netjes aan de snel- heid houdt, dan is er vaak niet zoveel aan de hand”, aldus Verhoeven. het wegdek liggen? Misschien ligt het toch aan de weggebruiker zelf, die de toegestane snelheid niet in acht neemt of zich waagt aan ris- kante inhaalmanoeuvres. Terwijl juist bovengenoemde factoren een reden zouden moeten zijn om extra alert te zijn. En is het niet vreemd dat er in HaDee talrijke drempels liggen en juist hier niet? In een poging antwoorden op deze vragen te krijgen gesprekken met een aantal mensen die betrokken zijn bij de Gouverneursweg. asteel heeft benaming ‘black spot’ bleemkindje voor HaDee 19 De wethouder
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=