d'n Hadeejer juli 2005
14 Heeswijk-Dinther kent een heuse ontmoetingsplek, aan de Justitie- weg in Dinther. Voor D’n HaDeejer is het de uitgelezen plek om deze zomer een serie interviews te houden met markante mensen uit het dorp. Over hun leven en hun visie daarop. Anne-Marie Rak- horst bijt het spits af. De 37-jarige directeur van Search is een suc- cesvolle ondernemer. Daarnaast gedreven, recht-door-zee, perfectionistisch en introverter dan je op het eerste gezicht zou denken, volgens haarzelf. En behoorlijk eigenwijs, volgens vader Dick. ‘Och, wat is eigenwijs. Ik weiger gewoon mij te conformeren aan algemene denkbeelden.’ Een ontmoeting m Een afspraak maken voor een interview met Anne-Marie is bijna een dagtaak op zich. Het enthousiasme is er, alleen er is één klein dingetje: Anne-Marie heeft van haar secretaresse de opdracht gekregen niet meer aan haar agenda te komen. “Ik maakte vlot drie afspraken op hetzelfde tijdstip,dusmagiknooitmeereenafspraak zelf inplannen, mijn secretaresse regelt al- les.” Na heel wat heen en weer gebel, de agenda van Anne-Marie zit bomvol, zitten weopeenzonnigezaterdagochtendbij de ontmoetingsplek. DeZakenvrouwvanhet Jaar 2000 is keurig op tijd, goed gekleed, vooral vlot. Een stijl die uitermate bij haar past. De Dintherse broeder wordt beslist afgeslagen (‘Heb er zojuist een uitgebreid ontbijt bij mijn ouders opzitten’), koffie is wel welkom. Werknemers van Search roemen jouw sociale insteek waardoor Search te boek staat als een sociaal bedrijf. Hoe draag je die uit en moet je daar moeite voor doen of gaat het vanzelf? “Goh wat lief dat ze dat zeggen. Weet je, ikdenkdatmensengoedbehandeldwillen worden. Ik ben een gevoelig mens en dat geeftveelhoogte-maarookdieptepunten. Alsjemensentegemoetkunttredenopeen open,lieve,eerlijkeentransparantemanier dan is dat fijn en goed voor de sfeer.” Kan dat wel altijd? “Jazeker, mits je eerlijk en direct bent. Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan het zoge- naamdewandelgangengeklets. Als ikvoor een groep sta zeg ik eerst wat ikzelf ver- keerdhebgedaanwaarmee ik een klimaat probeer te creëren dat ze het ook zelf durven te zeggen.Mensen zijnopen,maar sommigen ook erg kwetsbaar. Geven vind ik mooier dan krijgen. Ik ben direct, maar niethardenkanbesteenslecht-nieuwsge- sprek voeren. Ik ga ervan uit dat iedereen het goed wil doen.” Bij Search denken de meeste mensen alleen aan asbestverwerking, maar er is meer? “Ja, er is ook een ingenieurs- en onder- zoeksbureau en een laboratorium. Asbest was onze eerste activiteit en daaruit heb- ben we veel gegenereerd. We hebben on- der meer de vuurwerkramp in Enschede gecoördineerd en dat was heel knap van ons.WehebbenvestigingeninAmsterdam en Groningen, maar in Heeswijk-Dinther staat en blijft ons hoofdkantoor. Dat wil ik gevoelsmatig ook zo houden. En ja, het blijftgoedgaan.Afgelopenjaarzijnwemet twintig procent gegroeid. In onze sector trainingen doen we aan E-Learning. We gevendigitaleopleidingen,waarbijweveel doen aan interactieve opleidingen en atti- tude wijzigingen. Omdat we onze trainin- genanderswillendoenbrengenweer een vleugje humor in. We doen aan creatieve ondernemersschapenhebbendaarbij on- dersteuning van didactisch personeel.” Naast directeur/eigenaar van Search heb je verschillende nevenfuncties. Zo ben je bestuurslid van de KRO, een omroep die deel uitmaakt van een be- stel dat zwaar onder druk ligt. Leuk is anders... “Het is wel leuk dat de KRO het zo goed doet. De kracht moet komen uit de ver- enigde omroep en daar zijn we trots op. ‘Boer zoekt vrouw’ was bijvoorbeeld een fantastisch programmamet erg hoge kijk- cijfers, maar zou er geheel anders hebben uitgezien als de commerciële omroepen het gebracht zouden hebben. Het is niet eerlijk wat de publieke omroep nu wordt aangedaan.Depolitiekweetnietgoedwat ze wil.” Er nooit aan gedacht zelf de politiek in te gaan? “Nee, niets voor mij. Ik ben er te uitge- sproken voor en houd niet van politieke spelletjes. Je moet niet met alle winden meewaaienentenslotteinhetmiddenein- digen. Dan kan je net zo goed meteen in het midden gaan staan.” Maar waarom de KRO. Zie je dat als een roeping? “Je doet er bestuurlijke ervaring mee op en daar kun je veel van leren. Bovendien heeft Search eenmaatschappelijke plicht. Bedrijveninzijnalgemeenheidzoudenveel kunnen bereiken als ze de maatschappe- lijkeverplichtingenserieuszoudennemen. Noem het maatschappelijk verantwoord ondernemersschap.” Dat zou je ook via sponsoring ook kun- nen doen? “We doen dat zeker ook, maar maken een strenge selectie waarin het maatschappe-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=