d'n Hadeejer juli 2005
18 De geschiedenis van de Prot Nu was het overigens niet zo dat de katho- lieke kerk de ommezwaai naar het protes- tantismezomaargelatenoverzichheenliet komen. Door middel van een tegenoffen- sief, de Contrareformatie, een rond het jaar 1550ontstanekatholiekevernieuwingsbe- weging, werd geprobeerd een dam op te werpen tegen het in hun ogen verfoeilijke protestantisme.Voorafgaandhieraanhadal het Concilie vanTrente (1545-1563) plaats- gevonden waarbij een nieuw dogmatisch leer-enhervormingsprogrammawasinge- steld. In de Meierij bewees deze Contra- reformatie goede diensten. Want dankzij de nijvere inspanningen van de bisschop- pen Masius, Zoesius en Ophovius, kon het katholieke geloof hier nog een halve eeuw floreren, waardoor het protestantisme wat op afstand werd gehouden. Van katholieke priesters werd door de pro- testantseStaten-Generaalnietalleengeëist dat deze hun kerken afstonden aan de pro- testanten,maar ook confisqueerdenzealle katholieke kerkelijke goederen. Daarnaast moesten de katholieken hun overheids- functies overdragen aan de protestanten. En vooral dat laatste riep veel weerstand op. Want werd hiermee niet het oude Bra- bants recht geschonden dat bepaalde dat ambten alleen gegeven mochten worden aan geboren Brabanders? Hierop hadden de Staten-Generaal echter een afdoend antwoord: de protestantse nieuwkomers werden gewoon ‘genaturaliseerd’! Om de reformatie ook politiek in goede banen te leiden, werden van hogerhand in deze regio vier kwartierschouten en een land- drost aangesteld, allen uit de gerefor- meerde hoek. Onderduiken De dienstdoende priesters die hun paro- chies moesten verlaten, hadden als alter- natief het onderduiken. Op deze manier konden ze hun pastorale zielzorg illegaal voortzetten. Velen van hen vonden onder- dak op boerderijen waar ze zondags op de zolders hun missen konden opdragen. Gehuld in boerenkleding hielpen ze op werkdagen de boeren met het werk op de boerderij. Ook de pastoor van Dinther moest zijn parochie verlaten om te vluchten naar Bedaf (Uden). Dit vanwege de vele klop- jachten en de arrestatie van zijn kapelaan Jan Schenkens, ook wel ‘Jan van Dinther’ Robert Geurts (33) Zeker! Ik zie die vakantiegangers hier ook vaak in dewinkel.Wel hebben ze vaak een hoog ‘grijs’ gehalte, voor de jeugd is er minder te doen. Ook zie je veel mensen met kleine kinderen. Maar dit is wel een dorpvoorbijvoorbeeldeenlangweekend, je hebt het kasteel en de bossen. Maar als je langer blijft moet je gaan reizen. Judith Kastelijn (33) Dat is een moeilijke vraag. De omgeving is hier wel heel mooi, en er is ook genoeg te doen. Bijvoorbeeld de bossen waar je heel fijn kunt gaan fietsen. Maar Hees- wijk-Dinther moet het volgens mij vooral van de natuur hebben. Ja, ik zou me best voorkunnenstellendatdemensenhierop vakantie gaan. Jorine v.d. Heijden (43) Ik denk dat ons dorp best wel wat te biedenheeft. Er is het kasteel, debeelden- tuin, mooi aangelegde fietspaden. En het natuurtheater, daar moet je zeker naar- toe als je hier op bezoek bent. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je van- daan komt. Voor de jeugd is er alleen niet veel te doen, alleen Lunenburg. DORPSPRAAT in boekhandel Paperpoint 20 Is HaDee de moeite waa In de vorige Hadeejer werd in grote lijnen belicht hoe het protestantisme in Nederland, c.q. Dinther, voet aan de grond kreeg. In dit Dintherse dorp werd in 1648 de eerste dominee Conradus Coenen benoemd die drie katholieke kerken ter beschikking kreeg. In deel twee van deze serie aandacht voor de verder ontwikkeling van het protestantisme in Heeswijk-Dinther. De middeleeuwse Servatiuskerk in Dinther waar de protestantenvanDinthervan1648tot1806terkerke gingen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=