d'n Hadeejer juni 2005

18 De geschiedenis van de Prot De kiemvanhet protestantisme vindt zijn oorsprong in de zestiende eeuw met de grondlegger Maarten Luther. Luther was in 1483 in Duitsland geboren en later als katholiekemonnikverbondenalsprediker aande stadskerk inWittenberg. Omdat hij zich steedsmeer verzette tegenbepaalde aflaatpraktijken in de katholieke kerk, wilde hij hervormingen doorvoeren. Om hierover een discussie uit te lokken, tim- merde hij in 1517 aan zijn parochiekerk 95 stellingen. Luthers ideeën vonden al snel veel weerklank, echter absoluut niet in de ogen van de toenmalige paus Leo X in Rome die hem al spoedig daarna niet meer als priester erkende en hem ’in de kerkelijke ban’ deed. Maar de kerkher- vormer was niet te stoppen en stichtte in 1521inWittenbergdeeersteprotestantse gemeente. Naast Luther was er tezelfder- tijd ook nog de uit Genève afkomstige hervormer Johannes Calvijn en de Zwit- ser Ulrich Zwingli. De denkbeelden van met name Luther en Calvijn werden over grote delen van Europa verspreid, waaronder Neder- land. Dientengevolge ont- stonden er ook hier te lande vele protestantse parochies. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. OmdatCalvijnvanmening was dat de opzichtigheid van de katholieke kerken plaats moest maken voor soberheid,moestenbeel- den, kruisen en altaren uit de kerken verwij- derd worden. Bij Calvijn stond Het Woord Gods centraal en de bijbel werd het kompas omop te varen. Navolgers van Calvijn voerden zijn richtlijnen rigoreus uit en onder de naam ‘Beeldenstorm’ werden in 1566 in Nederland kloosters en kerken bestormd en vernield. Tachtigjarige Oorlog De politieke constellatie van ons land dat in die tijd verwikkeld was in de Tachtig- jarige Oorlog (1568-1648) was complex van aard. Uit protest tegen het gezag van de in ons land heersende Spaanse katho- lieke koning Filips II, werd hier in 1588 de Republiek der Zeven Verenigde Pro- vinciën opgericht waarin de protestantse godsdienst toonaangevendwerd. Katho- lieke kerken werden ingenomen door Maria van den Berg (45) Het is zowel voor de kermis als voor de braderie goed dat het op één dag wordt gehouden. Echt gezellig. Voor mij als ondernemer is het een topdag. Ik heb als een van de weinigen de winkel open en verkoop veel. Op zo’n zondag zijn de mannen er vaak bij, en die zeggen ‘Koop dat setje toch, staat je leuk’. Geert van den Berk (31) Eengoed ietsdat dekermis enbraderieop dezelfde dag zijn. De braderie is te klein om alleen zoveel mensen te trekken, met de kermis erbij zijn er voldoende mensen opdebeen.Decombinatieisgoed,jemoet beideevenementennietgaanloskoppelen van elkaar. Een braderie alleen trekt lang niet zoveel mensen. Esther Brugmans (34) Ik zie deze dag als een sociaal gebeuren met een hoog ‘hoi-gehalte’. We hebben de winkel open en staan ook buiten, maar het is niet zo dat we direct veel verkopen. Maarmensen zien jou en je spullenwel en komen wellicht later terug. Er zouden wel wat meer deelnemers mogen zijn, de bra- derie is nu toch wat magertjes. DORPSPRAAT op de braderie 20 Kermisenbraderie: eent Ietwat op de achtergrond gelegen in de Kerkstraat in Dinther ligt de protestantse kerk met in het verlengde op de voorgrond de markante serene witte pastorie. Voor menig inwoner van Heeswijk-Dinther niet onbekend. Maar leeft ook het bewustzijn dat deze protestantse gemeente al in 1998 haar 350-jarige geschiedenis schreef? In d’n HaDeejer de komende maanden aandacht voor de geschiedenis van de Protestantse Gemeente van Dinther waarbij het boek van dr. Hans Jansen als leidraad dient. Pastorie Protestantse kerk in Dinther.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=