d'n Hadeejer juni 2005
19 stantse Gemeente van Dinther Wim van Langen (36) Hoewel de braderie en de kermis van mij best losgekoppeld mogen worden, zie ik ook wel dat de kermis voor veel mensen een reden is ook naar de braderie te komen. Voor mij als ondernemer is het een van de beste dagen van het jaar. Ten- minste, als het weer goed is! Rob Sleddens (47) Het zoumooi zijn als we hier zoiets als het Pinksterweekeinde in Nistelrode zouden krijgen. Dat kan alleen als je als onderne- mersdekoppenbij elkaar steekt.Datdoen we nu al met het horecaplein met allerlei activiteiten en dat werkt. Je bent zo’n dag geenconcurrentievanelkaar.Hetgeheelis meer dan de som der delen. Tonny van Kemenade (59) Ik denk dat de kermis en braderie van elkaar profiteren. Tja, dat er niet zo veel ondernemers meer staan, is niet zo gek. Er zijn eenvoudigweg niet zoveel winkels meer in HaDee! Voor mijzelf is het een goede dag om de winkel ook open te hebben. Mensenhebbende tijdomrustig schoenen te passen. AvdA protestanten en de katholieken hielden hun kerkdiensten in zogenaamde schuil- kerken. Natuurlijk verzette de Spaanse vorst zich hevig tegen de ketters, zoals de protestanten genoemd werden. Hij stuurde plaatsvervanger Alva naar ons land die een zeer repressief beleid voerde waarbijveelprotestantenhetlevenlieten. IndeMeijerij, waaronder Dinther, hadden zich inmiddels eveneens aanhangers van Calvijn gevestigd. Deze waren in aanra- king gekomen met de nieuwe leer onder meervanwegehunregelmatigbezoekaan ’s-Hertogenbosch in verband met het afzetten van hun graan en linnen op de markt. Deze stad ‘cleyn Rome’ genoemd, omdat ze als brandpunt fungeerde van religieuze activiteiten, had echter teveel religieuzeninverhoudingtotdebevolking. Deze geestelijkheid, die geen stedelijke belastingen hoefde te betalen en daar- naast nog andere voorrechten genoot, wekte de weerzin op van de arme bevol- king die haar financieel moest steunen. Met het toenemen van de armoede in de stad,weigerdedebevolkingditnoglanger te doen. Hun afkeer nam nog toe toen de clerus, inmiddels ook door geldgebrek gedreven, op de markt in concurrentie ging met de arme kooplui. Toen diverse kloosters in ’s-Hertogenbosch geplun- derd werden, waren diverse Meijerijsche kooplieden daar dan ook bepaald niet rouwig om. Afschrikking Elke vernieuwingsbeweging die voor de armeneenlotsverbeteringkoninhouden, werd met beide handen aangegrepen. Geen wonder dat ze geheel ontvankelijk werden voor de kerk- en kloosterhervor- mingen van de Broeders van het Gemene Levendiehierover felledebattenvoerden in het Gregoriushuis aan de Hinthamer- straat. Deze Broeders hadden een eigen drukkerij vanwaar ze via pamfletten hun boodschap konden uitdragen. In 1527 toen er op de Bossche markt een uitleg was van het nieuwe Evangelie, moesten vele burgers en kooplieden dit met de doodbekopen. Zewerden terechtgesteld en op afschuwelijke wijze vermoord, waaronder wurging en onthoofding. Met deze ‘afschrikking’ wilden de katholieke leiders de katholiekendwingenhunoude leer trouw te blijven. In de periode 1523/1566 zijn er in Bra- bant228mensenterechtgesteld,mogelijk ook Dinthenaren. De meesten van hen behoorden tot de protestantse stroming van de dopers. In 1648 waarbij de Vrede vanMunster werd getekend, werd tevens de Nederlandse Republiek erkend. En in datzelfde jaar werd ook de eerste predi- kant van de ‘zuivere’ gereformeerde kerk te Dinther beroepen. Samenmet zijn ker- kenraad beheerde deze predikant, Con- radus Coenen uit Bennekom, drie kleine kringen van protestanten die gezamen- lijk de Dintherse protestantse gemeente vormden. Voor dit gering aantal paro- chianen kreeg de dominee maar liefst drie kerken toe- gewezen: de beide paro- chiekerken vanHeeswijk en Dinther en daarnaast nog de kapel in Kaathoven. RM 21 pdagvoorondernemendHaDeeofniet Gedenkplaat in de Protestantse kerk in ’s-Hertogenbosch.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=