d'n Hadeejer oktober 2005

De Protestantse gemeente inDinther: va Doet u nog iets aan A We maken nu enkele grote stappen door de tijd en schrijven het jaar 1900. De entree vandebijnalegendarischedomineeL .D.de JongSchouwenburg. Eensociaal bewogen man die dertien jaar in Dinther verblijft en zowel bij protestanten als katholieken geliefdis.Alstelgvaneenwelgesteldefami- lie is hij zeer vrijgevig, iets dat niet alleen de hervormde gemeente ten goede komt, maarookarmlastigehervormdegemeente- leden.Hetzelfdegeldtvoordeprotestantse schippersdieopzondagochtendhunschip aanmeren en in Dinther ter kerke gaan. Als dankhiervoor laatmenigschipper zijnkind door hem dopen. Opvolger Cornelis Rippert van Lelyveld is predikantvan1917tot1944.Hijmaaktnaam doordeoprichtingvandeJongelingenvereni- ging voor jongens, ‘Gedenk het woord’, met de nadruk op geestelijke en algemene vor- ming.Meisjesdaarentegenwordengevormd door het voorlezen van een stichtelijk boek door mevrouw Van Lelyveld, terwijl ze kin- derkleren naaien voor de zending in Suri- name. Dominee Brouwer Het is ondoenlijk om alle predikanten in deze historie de revue te laten passeren, maar uitzonderingen gelden. Zoals voor domineeAntonMarinusBrouwerdievijfen- twintig jaar (1950-1973) zowel in Berlicum als in Dinther werkzaam is. Een moderne dominee met een wereldwijde blik. Zijn bijeenkomsten voor zowel jongens als meisjeshebbeneenalgemeen-vormenden geestelijk karakter. Zo laat hij hen kennis- makenmet dewereld van toneel, met films en lezingen om hen zodoende vertrouwd te maken met andere culturen en gedach- tegoed. In 1972 richten mevrouw Brouwer en mevrouw Riekske Buijs een vrouwen- contactgroep op, bedoeld voor vormings- werk en het organiseren van boeiende avonden. Ook de ‘bloemendienst’ komt hieruit voor. Oecumene Indejarenzestig-zeventigvandetwintigste eeuw wordt onder de naam ‘oecumene’ duidelijk dat katholieken en protestanten in hun geloof als christenen veel gemeen- schappelijks hebben. En zo wordt het een normalezaakdatzeelkaarbijspecialegele- genheden steeds meer gaan opzoeken. Een gezamenlijke dienst door de latere dominee Gerrit Messie en de Dintherse pastoor As in de jaren negentig levert al Tiny Wijgergangs (71) Jazeker, dan gaanwe allebei altijd naar de kerk. En ik breng natuurlijk een bezoek aan het graf van mijn man. Ik zorg dat het graf er dannetjes bijligt endat er bloemen aanwezig zijn. Riek Kuijs (70) Ja, ik ga dan altijd naar het kerkhof, waar mijn ouders begraven liggen. En naar het crematorium, naar mijn man. Verder ga ik ook altijd nog naar de kerk . Mieke v.d. Akker (63) Ik ga naar de kerk, daar zingenwe danmet het dameskoor waar ik lid van ben. En we gaannaar het kerkhof.Mijnmanzit boven- dien ook nog in de kerkhofcommissie. DORPSPRAAT vanuit het kerkportaal 20 De in de zeventiende eeuw ontstane onverdraagzame verhouding tussen pro- testanten en katholieken blijft dermate voortduren dat er uiteindelijk van beide zijden ‘gedrochtelijke denkbeelden’ over elkaar worden gekoesterd. De onverdraagzaamheid wordt nog groter als er godsdienstvrijheid komt met de nieuwe grondwet van Thorbecke in 1848. Hierdoor wordt het voor katholieken mogelijk om in 1853 opnieuw bisschoppen te benoemen die als gevolg daarvan op grote schaal nieuwe kerken en kloosters stichten. Een gegeven dat in 1856 door de protestantse hoogleraar N.C. Kist van de Leidse universiteit als een ‘kankergezwel’ wordt getypeerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=