21 Geen ‘Tupperware-bakken’ bij oldtimersfreaks Vader en zoon verzamelen oude brommers Behalve het koektrommeltje in huis geenTupperware-bakken (brommers zoals ze tegenwoordig met veel plastic gemaakt worden) aldus Peter van Hamond (62) en zoonMichael Adam (19). Voor de rest staat de keuken en heel de kamer vol met oldtimerbrommers. Sprakeloos word je tijdens het aanschouwen van de vele vehikels van zo`n 30, 40 of bijna 50 jaar oud die ze samen van a tot z hebben gerestaureerd. “Je haar kammen dat doe je gewoon door op een spatbordje of tank te kijken in plaats van in een spiegel,” zo vertellen deze twee Heeswijkenaren die verzot zijn op rijwielen uit vervlogen tijden. “Mijn vader had vroeger een vrachtwagenbedrijf en dan kom je al snel in aanraking met moeren en bouten. Ik ben dan ook toen ik de ambachtschool had doorlopen direct thuis in de garage begonnen met het repareren van vrachtwagens”, vertelt Peter. “In de jaren vijftig en zestig reed bijna iedereen op een brommer, tegenwoordig rijden ze met de 18 jaar meteen een auto maar dat was vroeger heel anders. Toen was men blij als er brommer gereden kon worden. Je was dan ook zeker verliefd en trots op je eerste brommer, en van de brommers uit die goede oude tijd is de verliefdheid nooit meer verdwenen.” “Toen ik begin jaren 70 de helaas overleden wegracer Mari van den Berg leerde kennen, kwam ik eigenlijk aan m`n eerste opknapper. Mari had een aantal bromfietsen gekocht van Toon Lommers, de fietsenmaker van Heeswijk, allemaal van die echte ouwe inruilbrommers. Toen ik bij Mari kwam, zag ik een tandem staan en wilde die hebben, waarop Mari antwoordde: “Ge nimt um mar mee”. En toen is het eigenlijk begonnen. Dat was dus in feite min of meer m`n eerste project, ’n Eysink Renata, een tandem B de Luxe uit 1957 ooit gemaakt in Soest, in het fabriekje van Dick Eysink.” Originele onderdelen En Peter gaat door: “Meteen toen ik deze bromfiets helemaal in originele staat had terug gebracht, kocht ik in Wychen een motortje en Mari een fiets met hulpmotor. En ja van het een komt het ander, zo heb je er eentje en zo twee en drie enz. enz.Michael en ik hebben er nu zo`n 20 in originele staat hersteld en zijn nog alle dagen bezig met het restaureren van onder andere een Honda en een Dax, iets speciaals waarvan er straks hoogstwaarschijnlijk maar een van in de wereld is. Veel mensen vragen wat deze brommertjes nou vandaag de dag eigenlijk waard zijn maar dat is heel moeilijk te zeggen want dat hangt sterk af van het type en de staat, maar de Honda`s zitten goed aan de prijs. We hebben onder anderen een Victoria Avanty, een Duitse sportbrommer uit 1959; die zijn ook vrij duur. Het duurste maar ook het moeilijkste is om originele onderdelen aan te komen, Michael is dan ook regelmatig het internet af aan het struinen om een bepaald kabeltje of bijvoorbeeld rubbertje te vinden waar ook ter wereld. Als het echt niet lukt, dan moet zo’n onderdeel met eigen handen worden vervaardigd en dat kost veel geld en tijd.” Viertakt pruttelaars Vroeger reed Peter altijd tweetakt brommers, maar de meeste opknappers waar ze de laatste jaren aan gewerkt hebben zijn allemaal viertakt modellen. ”Dat loopt toch wat eu… mooier,” zegt Peter twijfelzuchtig. ”Verstand komt met de jaren,” zo valt Michael in. Michael die nu 5 jaar de oldtimercompagnon van Peter is, heeft hem daarvan weten te overtuigen. Vandaar dat heel het gezin menig tourtocht en bromfietstreffen aangaat met een of andere bejaarde viertakt pruttelaar, want niet alleen Peter en Michael bestijgen regelmatig zo`n historisch voertuig maar ook Tiny en Danielle, de partners van deze twee heren, toeren graag mee over ‘Neerlandsch weegen’. Peter laat tenslotte nog weten dat hij bezig is met een monumentaal pand in Heeswijk-Dinther waar alle glimmende gemotoriseerde tweewielers voor altijd tentoon zullen worden gesteld. Peter (links) en Michael poseren trots op enkele van de oude brommers
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=