16 De Bolderik: twintig jaar openbaar onderwijs in HaDee Openbare school zocht en vond eigen plaats binnen gemeenschap De precieze datum van oprichting ligt ongeveer 20 jaar terug. Ongeveer ja, want: is het de eerste dag van de officiële bekostiging? Dan is het 1 augustus 1986. Is het de dag van het raadsbesluit? Dan is het eind 1985. Is het de dag dat Fred Lennings als directeur in dienst trad? Dan is het 1 juni 1986. Maar welke dag je ook neemt, één ding is zeker: openbare basisschool De Bolderik heeft een vaste plaats verworven in het Heeswijk-Dintherse onderwijs. Begonnen als eerste en enige openbare school in de moderne tijd (vroeger waren alle scholen openbaar) in HeeswijkDinther, is De Bolderik nu onderdeel van de Stichting OOG (Openbaar Onderwijs Groep), waar 19 scholen onder vallen met ongeveer 350 leerkrachten en 3.500 leerlingen in de gemeentes Bernheze, Veghel, Uden, Boekel, St. Oedenrode, Landerd, Ravenstein en Oss. Moderner In de jaren tachtig van de 20e eeuw waren er in Heeswijk-Dinther vier basisscholen. De voormalige jongensscholen van Heeswijk en Dinther en de vrouwelijke tegenhangsters daarvan, de voormalige meisjesscholen. Dat waren natuurlijk alle vier katholieke scholen, verdeeld over twee katholieke besturen, een in Dinther en een in Heeswijk. Een enkeling uit HeeswijkDinther was principieel voorstander van openbaar onderwijs en stuurde zijn kinderen dan ook naar de openbare school in Veghel. Maar de grote meerderheid had weinig bezwaren tegen het katholieke karakter van het basisonderwijs. Wel was er vraag naar ander,moderner onderwijs. Binnen het schoolbestuur van Heeswijk was al eens het plan gemaakt om de toenmalige Norbertusschool om te vormen tot een modernere school, maar dat stuitte toen zozeer op verzet van het personeel, dat er van die plannen niets terechtkwam. Regiofunctie Voor degenen die vernieuwend onderwijs wilden binnen de gemeentegrenzen zat er toen niets anders op dan de oprichting van een openbare school. Je kon geen nieuwe school oprichten om ander, vernieuwend en beter basisonderwijs te realiseren. Je kon wel een nieuwe school oprichten op basis van een andere overtuiging. Dus toen werd maar voor die weg gekozen. De oprichters waren zeker wel voorstanders van openbaar onderwijs, maar hun eerste doelstelling was toch moderner onderwijs en niet zozeer openbaar onderwijs. Het openbaar karakter van De Bolderik is nu nog minder een argument dan bij de oprichting, hoewel de school ook nog wel een regiofunctie heeft. Er zitten ook kinderen uit Middelrode, Nistelrode en Vinkel. Maar het onderwijskundig concept is toch meer een reden om De Bolderik te kiezen dan het openbaar karakter.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=