d'n Hadeejer mei 2006

13 De geschiedenis was eigenlijk de reden om het oude gebouw van het gymnasium weer in de nieuwbouwplannen te betrekken. Door het oude gebouw van het Norbertuscollege weer in gebruik te nemen kon men de historische verbinding met de Abdij van Berne weer zichtbaar maken en de relatie met het verleden leggen. Bovendien zou het doodzonde zijn om zo’n karakteristiek gebouw uit het dorp te laten verdwijnen. Van het oude gebouw blijven het middenstuk (de huidige ingang en de kapel) en het rechter en linker deel staan. De delen daartussen worden afgebroken en opnieuw opgetrokken, maar dan zo dat het veel lichter en vriendelijker, opener oogt. Het dak blijft daar gehandhaafd, omdat dat karakteristiek was voor het aanzien van het gebouw. Achter deze gevel verandert er heel veel. Met die veranderingen worden meerdere doelen tegelijk gediend: het ruimtegebrek van het gymnasium wordt opgelost, er zijn meer mogelijkheden om beter en moderner onderwijs te geven en er worden mogelijkheden geschapen om activiteiten van Heeswijk-Dinther een onderdak te bieden. Meer van het dorp In het rechterdeel van het gebouw zullen de accommodaties worden gevestigd, die gebruikt zullen worden voor meerdere doeleinden en door meerdere instellingen en verenigingen. Zo zal de muziekschool er haar onderdak vinden en krijgt de fanfare er een oefenruimte. De sportverenigingen NON en Sinecura worden er gehuisvest en ook de basisscholen kunnen gebruik maken van de gymnastiekzalen/sporthal. Ook voor de Eijnderic zal er ruimte geschapen worden. Er is een aula die tevens als concert- en toneelzaal kan dienen. Er komt een collegezaal (in de huidige kapel) die tevens functioneert als een kleine concertruimte. Zo kunnen het dorp en het gymnasium intensief gebruik maken van elkaars ruimtes. Er ontstaat dan een uniek complex, waarin de school en de gemeenschap elkaar kunnen vinden. Daardoor ontstaat er, aldus rector Wim Harmsen, een transparante school. Meer allure De nieuwbouw haakt ook in op de onderwijskundige veranderingen die nu en in de toekomst aan de orde zijn. Het gymnasium wordt qua vakken ingedeeld in 4 domeinen: de talen (Latijn, Grieks, Nederlands, Frans, Duits etc.), de zaakvakken (Aardrijkskunde, Geschiedenis etc.), de exacte vakken (Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde etc) en de vakken rondom kunst en cultuur (Tekenen, Kunstgeschiedenis etc.). Het gebouw zal op die 4 domeinen worden aangepast. In een bepaald gedeelte van het gebouw zitten dus alle talen bij elkaar. Daar bevinden zich de docenten, de lokalen, de studieruimte voor de studenten en een mediatheek, met boeken, programma’s e.d. Maar alleen maar als ze met talen hebben te maken. In een ander gedeelte van het gebouw kun je studenten proeven zien doen voor scheikunde of zijn ze bezig met natuurkunde of wiskunde. Maar daar zijn ze ook weer alleen bezig met iets uit de exacte sfeer. In het midden van die 4 “afdelingen” bevindt zich dan een grote mediatheek/bibliotheek, waar gestudeerd en opgezocht kan worden op allerlei gebied. Links achter aan het gebouw wordt een aula geplaatst. Dat is niet zomaar een overblijflokaal, maar een echte aula. Er is een podium en er is een balkon. Daarmee is er tevens een kleine theaterzaal gerealiseerd, waar 350 tot 400 mensen een plaats kunnen vinden. Zo is het gymnasium Bernrode klaar voor de onderwijskundige toekomst en wordt tevens de band met het dorp waar de school ontstaan is nog eens bevestigd en aangehaald. BvS De verbouwing van het gymnasium Bernrode is begonnen. De hekken staan er, de noodlokalen zijn ingericht en het slopen en bouwen is begonnen. Het is de bedoeling dat op 1 oktober 2007 de feestelijke heropening zal plaatsvinden. Tot die tijd is het behelpen en zal er veel moeten worden geïmproviseerd.Maar dat heeft men er graag voor over, want met deze verbouwing zal het in 1886 gestichte gymnasium na 121 jaar weer helemaal in staat zijn om haar waardevolle geschiedenis door te trekken naar een belangrijke toekomst. Gymnasium Bernrode: meer van het dorp én meer allure

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=