13 Doorgaande of doodlopende weg? Al vele jaren wordt er geklaagd over de veiligheid van de doorgaande weg door HaDee. U kunt dit ook vrijwel maandelijks in d’n HaDeejer lezen. De kruisingen Sint Servatiusstraat-Torenstraat en Hoofdstraat-Abdijstraat zorgen voor hectische taferelen in de spitsuren. En van de benzinepomp van Van der Heijden tot aan het eind van de bebouwde kom van Heeswijk is het als gevolg van het ontbreken van een ventweg of vrijliggend fietspad een continu gevecht tussen auto’s en fietsers om een beetje ruimte. Bovendien is er in het centrum als gevolg van parkeerplaatsen, straatlantaarns en bomen nauwelijks nog ruimte over voor voetgangers. Laat staan dat je er met rollator of kinderwagen doorheen kan. Zou de politiek nu niet eens een keer actie ondernemen om deze situatie te verbeteren? Ontsluitingsweg Een rondje langs de verschillende politieke partijen leert al snel dat iedereen het er wel over eens is dat er een probleem is en dat er onderhand wat aan moet gebeuren. Een belangrijke bron van ergernis is het vrachtverkeer dat door HaDee dendert. Een verbindingsweg van het industrieterrein ‘t Retsel door het Aa-dal naar het kanaal zou een oplossing kunnen zijn om een deel van dit (sluip)verkeer tegen te gaan. Een commissie heeft een aantal maanden geleden onderzoek gedaan naar de mogelijke trajecten van deze ontsluitingsweg en het effect hiervan op de verkeersstroom. De parallel-variant langs de A50 is afgevallen, de weg moet directer naar het kanaal. Probleem is echter dat daarvoor een weg aangelegd moet worden door het Aa-dal. De partij Nistelrode Solidair plaatst daar vraagtekens bij, weegt het maatschappelijk belang op tegen de natuurwaarden? Bovendien kunnen de kosten oplopen tot misschien wel 10 miljoen euro. De OPG vindt een ontsluiting door het Aa-dal wel acceptabel maar merkt wel op dat Vervolg op pagina 15. ‘Een belangrijke bron van ergernis is het vrachtverkeer dat door HaDee dendert’
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=