d'n Hadeejer mei 2007

21 Vliegen waarbij je niet door de wolken mag Zes maanden onderweg Ik ben hier nu sinds eind november. Op dit moment heb ik zo’n 80 uur in de lucht doorgebracht, waarvan ongeveer de helft solo en de andere helft met een instructeur. Na de vlucht tijdens het ‘debriefen’ vertelt hij wat goed en minder goed ging. Dit komt in je ‘file’ te staan, dat later bekeken wordt als je bij een luchtvaartmaatschappij gaat solliciteren.Wel handig dus als die beoordelingen goed zijn. VFR vliegen De eerste 70 uur die je vliegt kijk je naar buiten om te zien waar je bent: ook wel VFR-vliegen genoemd, wat staat voor ‘Visual Flight Rules’. Je moet je dus aan de regels houden voor het ‘op zicht’ vliegen, waarbij je bijvoorbeeld niet door de wolken heen mag. Tijdens die periode zijn er ook vluchten naar andere vliegvelden. Zo doe je na ongeveer 50 uur vliegen je ‘300 Nautical Mile’(540km), een solovlucht waarbij je op 2 andere vliegvelden landt en daarna terug vliegt. In het VFR-gedeelte zitten 3 punten waarop je een ‘check’ hebt. Dat is een soort examen wat door een instructeur wordt afgenomen. Je moet deze checks halen om verder te kunnen met de rest van je uren. Er is een 20, 40 en 70 uurs check, waarbij die laatste dus de afsluiting is van het vliegen op zicht. Door de wolken Nu ben ik ondertussen begonnen aan het IFR-gedeelte, wat staat voor ‘Instrument Flight Rules’. Hierbij kijk je op de instrumenten in je vliegtuig. Ik leer nu met deze instrumenten te zien waar ik zit en hoe ik daarmee precies een route op de kaart vlieg. Hierbij maakt het dus niet uit of je door de wolken vliegt. Na 85 uur begin je op de TB20, die iets sneller gaat dan een TB200 en ook het landingsgestel naar binnen kan halen. Hier vlieg je 60 uur op en krijg je 2 examens: je CPL en IR, wat staat voor Commercial Pilot License en Instrument Rating. Als je deze haalt mag je dus commercieel vliegen. Als laatste moet je nog 20 uur op de Seneca, een 2-motorige kist die nóg een stukje groter is. De check die je in de laatste fase in dit vliegtuig krijgt, is je Multi Engine.Hiermee mag je op vliegtuigen met meerdere motoren vliegen. Je ME is ook meteen de afsluiting van het vliegen in Portugal. Samen de cockpit in De afronding van mijn opleiding bestaat dan nog uit de MCC (Multi Crew Coöperation). Hierbij leer je met een klasgenoot samen te werken in een Full Flight Simulator. Dat is een simulator die dus ook echt beweegt en de realiteit heel nauwkeurig nabootst. Deze MCC zal ongeveer 2 weken duren. Waarschijnlijk ga ik daarna in Brussel een cursus volgen op een Boeing 737 simulator. Hierna hoeven alleen nog maar de puntjes op de i gezet te worden, wat bijvoorbeeld een sollicitatiecursus inhoudt. Beek Het begin van mijn opleiding bestond uit twee blokken theorie, die elk vier maanden duurden. Deze lessen kreeg ik in Beek (Limburg). Aan het einde van die vier maanden had ik dus 7 examens. In totaal in die acht maanden had ik 14 examens, welke ik trouwens allemaal in één keer gehaald heb! Daarna was het dus tijd voor Portugal. Als ik klaar ben met mijn opleiding zal ik aan het echte werk kunnen gaan beginnen. Maatschappijen waar veel gesolliciteerd wordt door anderen van mijn school zijn bijvoorbeeld Transavia, Easy Jet, Ryan Air en ook KLM. Maar in principe kun je het overal proberen. Dit was het voor nu en de groeten van Niels van Emmerik. Kijk ook een keertje op mijn weblog: www.nielsvanemmerik.web-log.nl HaDeejers over de grens: Portugal Eind november is de 20-jarige Niels van Emmerik vertrokken naar Portugal. Hij verblijft in Évora, dat zo’n 150 kilometer ten oosten van Lissabon ligt, in de streek Alentejo. Hier volgt hij het praktijkgedeelte voor zijn opleiding tot verkeersvlieger. De komende maanden vertelt hij over zijn vluchten en over het land Portugal. Niels tijdens de opleiding voor een lesvliegtuig Niels van Emmerik

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=