toewijzingsbeleid, zo houden of veranderen?” pel. Hij ging wonen in het, in 1915 naast de school gebouwde, statige trapgevelhuis waarin nu de familie Sleddens woont. Het eerste jaar bedroeg het leerlingenaantal 102. Na Van Empels pensionering volgde J.W.H. van Lindert hem op. Andere onderwijzers in de loop der jaren waren onder meer Sjef van der Meijden, meester Verheijen, meester Nuyen en Wim Enders. Vrouwelijke leerkrachten kwamen in een later stadium. Ook al omdat het leerlingenaantal toenam, werd de school in 1939 uitgebreid met een vierde klas. Tijdens de oorlogsjaren werd het gebouw getroffen door granaatinslag en na de bevrijding werd de school nog enkele maanden door de geallieerden van het Britse leger gevorderd. Gaandeweg echter begon de school uit haar voegen te barsten. Omdat uitbreiding ter plaatse onmogelijk was en er een flinke leerlingentoeloop kwam, in 1954 waren er dat 148, besloot het kerkbestuur in 1955 dat er een nieuwe jongensschool moest komen. Maar ondanks het feit dat de gemeente er geld voor uittrok en er ook al grond voorhanden was, ging het feest niet door. Er werd daarom ruimte gecreëerd in het parochiehuis en bij camping ‘De Wildhorst’. Respect Na de pensionering van bovenmeester Van Lindert in 1954 werd Jozef Strik aangesteld. In datzelfde jaar werd ook Rien van Hooren als onderwijzer benoemd. Hij kan nog veel verhalen over deze jaren. Dat er grote klassen waren en dat een onderwijzer soms twee klassen met wel 48 kinderen tegelijk les moest geven. Maar de kinderen waren toen wel veel ‘gezeggelijker’. Van Hooren weet nog uit overlevering dat er op een gegeven moment een knaap een ferme straf kreeg van meester Bolle. Zo groot was de ‘zonde’ dat het ventje zijn ouders maar moest vertellen dat hij wel heel laat thuis zou komen. Het was nog in die dagen dat ouders nog geen inspraak hadden en nog volop achter het beleid van de leerkrachten stonden, ook wat straf betrof. Op het moment dat de meester en de jongen de school verlieten, kwam net de vader van de ‘stouterik’ met een busseltje stro aanzitten.’Asteblieft mister, laat ons Gradje hier vannacht maar op slapen.’ Hier eindigt de anekdote, maar het illustreert wel hoeveel gezag en respect leerkrachten hadden. Van Hooren heeft 23 jaren aan school gestaan, later ook nog als hoofdonderwijzer aan de Norbertusschool aan de Pastoor Maasstraat. Deze was eerst als v.g.l.o.school in gebruik, maar vanwege te weinig belangstelling naderhand tot jongensschool omgedoopt . Sfeer In 1963 werd de oude jongensschool opgeheven en verkocht aan de Amsterdammer Kers die er een verfhandel had. Naderhand begon de familie DekkersVerhoeven er met een meubelzaak. Jopie Dekkers en haar man hebben van meet af aan met behoud van authentieke elementen geprobeerd de sfeer van de oude school te bewaren. En dat is te zien, want het historische schoolpand waar in de tijd van het rijke roomse leven zoveel Heeswijkse jongens op hun leitje de eerste woordjes leerden schrijven, is nog altijd van een bijzondere allure. RM Het puntentoewijzingsysteem is een eerlijk systeem. Ik heb er als gemeenteraadslid zelf voor gekozen. Loten is willekeur, je hebt altijd kans om buiten de boot te vallen. Met een puntensysteem weet je zeker dat je een keer aan de beurt komt. Als je hier altijd gewoond hebt, dan mag je wel iets meer rechten claimen. Ik ben wel voorstander van een stukje roulatie, daarvoor is de vrije sector markt geschikt. Hans van Sleuwen (60) Zoals het nu is. Ik vind dat eigen inwoners eerst mogen, dan kan de jeugd hier blijven. De jeugd weet alles al van het dorp, die kennen de cultuur die er is, het dorpsgevoel. Als de ouders hier blijven en de kinderen gaan verder weg wonen dan wordt dat contact ook minder. Je gaat toch minder snel bij elkaar op bezoek, als je er een hele middag mee kwijt bent. Ria Donkers (47) Ik kom zelf niet uit HaDee, als ik graag een woning wil, dan vind ik het ook fijn om ervoor in aanmerking te komen. Het hier willen blijven is voor mij meer een emotioneel motief. Ik snap het wel, dat mensen hier willen blijven, maar ik vind het ook wel jammer, ik zou altijd verder kijken.We wonen hier nu 14 jaar en ik zou hier zelf niet meer weg willen. Hilde Mestrom (49) AJ 23 De leerlingen en hun meester P. van Empel voor de jongensschool in 1915. Foto: Henk van Driel.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=