25 | april 2009 Sommige dingen wijken enigszins af van wat ik in Nederland gewend was. Maar op den duur verbazen ze je niet meer. Alles is te koop in Rusland Het voor-, of nadeel, net hoe je het wil zien, is dat in Rusland alles te koop is. Zo was voor mijn werkvergunning een medische keuring noodzakelijk. Je gaat naar een speciaal geselecteerd ziekenhuis. Daar heb je vijf testen en als alles in orde is, zet dokter nummer zes een stempel. Dit kost je normaal gesproken een halve tot een hele dag. Wat? Weinig tijd, of gewoon geen zin om te wachten? Dan zijn er 2 alternatieven. Optie een is dat je naar het ziekenhuis gaat, de hoofdzuster 500 roebel (12 euro) in haar handen drukt en haar uitlegt dat je overal vooraan in de rij wil staan. Vervolgens ben je in twee uur klaar. Optie twee is dat je naar een speciaal bedrijfje gaat waar ze certificaten verkopen. Dit kost je een uur en er gaat géén naald in je lijf, maar je bent natuurlijk wel helemaal goed bevonden. Op dezelfde wijze kun je elk certificaat kopen, ook dat van goed gedrag. Visum Als toerist is je eerste kennismaking met Rusland al vanuit Nederland mogelijk, namelijk via het visumsysteem. Officieel moet je altijd worden uitgenodigd om naar Rusland te komen. Dit wordt normaal gesproken vanuit de reisorganisatie of het hotel geregeld. Dit kan ook door een privépersoon, maar dat kost enorm veel tijd. De oplossing is dat je een uitnodiging koopt, waarin staat dat jij in een hotel zit. Daarna vraag je het visum in Nederland aan. Als je langer dan drie werkdagen in Rusland bent, dan moet je geregistreerd worden. Dat kan alleen bij een hotel (die doen dat standaard voor je). Zit je dus bij een privépersoon of in een appartement dan kun je de registratie bij een bureautje kopen. Geldbesteding Af en toe snap je ook de wijze van geldbesteding niet. Zo zie je de brandweer nog in de meest antieke brandweerwagens de brand bestrijden, terwijl in Moskou de commandant en nog wat andere hooggeplaatsten in een Porsche Cayenne Turbo S rijden. Alle normale politieagenten rijden in Lada’s, maar de agenten die op betere locaties staan, zie je in een nette Mercedes. Een aantal dagen geleden zag ik de politie in een Range Rover Sport voorbij komen scheuren, terwijl ik ook al een Hummer H1 heb gesignaleerd. Corruptie Zoals wel bekend is, is de politie corrupt. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Met een snelheid van 145 in plaats van 80 zou je normaal gesproken je rijbewijs moeten inleveren. Maar met een beetje onderhandelen kun je ook verder rijden na het betalen van een kleine 2000 roebel (ongeveer 50 euro). Nog een voorbeeld: een motorrijder rijdt 126 waar 60 is toegestaan, haalt links en rechts in zonder richting aan te geven, let niet zo nauw op doorgetrokken strepen, voegt in op een 60 km. zone en trekt door tot 110 km/u, op het achterwiel welteverstaan! Officieel zouden ze je rijbewijs voor lange tijd mogen inhouden, maar om het voor beide partijen makkelijk te houden werd er een ‘boete’ van 80 euro afgesproken (handje contantje natuurlijk). Taxi’s Het taxisysteem in St. Petersburg is ideaal. Je steekt je hand op en er stopt wel een auto voor je. Dit is in veel gevallen een ‘antieke’ Lada, die meestal voorzien is van een sportstuur en een duurdere radio dan de auto zelf. Voor het instappen spreek je de prijs af en voor een paar euro zit je aan de andere kant van de stad. Het nadeel is dat je niet zeker weet hoe deze persoon aan z’n rijbewijs is gekomen! Tekst: Jan-Willem Verhees (Ян-Виллем Верхейс) Jan-Willem Verhees woont al enige tijd in het noord-westen van Rusland. In de prachtige stad St. Petersburg heeft hij bijna 2 jaar geleden een baan gevonden. Jan-Willem Verhees over zijn leven in het Russische St. Petersburg Alles is te koop in Rusland HaDeejers over de grens Rusland Groeten van Jan-Willem Verhees Wil je meer weten: kijk eens op mijn website: http://weblog.streetfighters.eu In het midden de Kerk van de Verlosser op het Bloed.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=