d'n Hadeejer november 2009

Sociale weerbaarheid WBT betekent weerbaarheidstraining. Het gaat om sociale weerbaarheid. Kinderen moeten leren zich te redden in situaties die ze tegenkomen. Het gaat verder dan een trukendoos. “Als je alleen maar ‘stop’ zegt tegen een kind, dan gaat dat niet ver genoeg”, vertelt Henk. “We geven de kinderen inzicht in wat ze doen, hoe ze zich gedragen, waarom het zo gebeurt. Ze moeten leren omgaan met boosheid, contact leggen, rustig blijven. Het liefst werk ik met een hele klas. Ik werk met veel materiaal. Dat krijgt zijn eigen symbolische betekenis, Bijvoorbeeld de rugzak, de matroesjka, het poppetje, de sleutelbos, de ballon. Elke situatie is anders. Soms gebeurt er iets wat je niet wilt, wat doe je daarmee? Soms moet je meteen reageren. Uiteindelijk gaat het altijd om zelfrespect.” Humor Henk werkt ook met leerkrachten van de basisschool. Hij coacht mensen die het niet trekken voor de klas. Dat gaat van observeren tot tips geven. “Ik geef dan zelf les, bv. drama en laat de groep in spelvorm iets doen. Tussentijds leggen we het stop. Ik laat de groep zelf ontdekken wat er nou mis gaat en hoe het beter kan. De leerkracht observeert, tekent op wat er gebeurt en krijgt daarna van mij een opdracht. In feite zijn de kinderen niet veel veranderd. De vorm van onderwijs is wel sterk veranderd, is vrijer. De groep is super belangrijk en de verbondenheid daarbinnen. Daar werken we aan. Kinderen zijn trots, als ze samen iets presteren. Jammer genoeg missen de leerkrachten vaak humor en moeten ze leren spelen met de kinderen. Ze hebben ondersteuning nodig.” De ouders Ouders zijn hierbij superbelangrijk. Vaak zijn zij de oorzaak van het gedrag van hun kind. Henk geeft groepstraining waar de ouders voor in kunnen schrijven. Hij geeft dan een serie lessen voor ouders en kinderen uit de hele omgeving. Soms worden de ouders buitengezet om de kinderen meer vrijheid te geven. Indien nodig begeleidt Ingrid de ouders dan weer individueel. “Ons werk is heel wisselend’, zegt Henk. “Ik ben veel bezig met pesten, weerbaarheid, grenzen stellen. En het geeft veel voldoening. Ik heb wel eens een hele school op de rails gezet, van directeur tot groep. Het is steeds leuker om teams te trainen en leerkrachten te coachen. Het is de eigen ervaring die steeds vooropstaat en die geef je door. Er is nu een mevrouw in Terneuzen, net afgestudeerd, die ook dit werk wil gaan doen onder de naam Fides. Heerlijk toch!” Henk de Visser heeft jarenlang ‘alleen maar gewerkt’. Hij heeft wat last met zitten en staan en is dus graag in beweging. Hij kookt en zwemt in zijn vrije tijd. Samen met Ingrid ziet hij de toekomst wel zitten. “Financieel zit het op de scholen wel goed”, zegt hij tenslotte. “Voor ouders is het nog lastig. Sommige gemeenten hebben een potje waaruit de weerbaarheidstrainingen kunnen worden betaald. Hier in Bernheze helaas nog niet…” Henk en Ingrid de Visser hebben bij Esstede drie boekjes uitgegeven over zelfvertrouwen en weerbaarheid. Nummer 1 en 2 zijn geïllustreerd door Tilde en Matijn de Visser, en nummer 3 door Sander van den Braak. 1. Ik maak me sterk, een boek voor de leerkracht, 2005 2. Zo maak ik me sterk, een boek voor ouders, 2006 3. Helemaal ik, een boek voor jou, 2009 Zie ook de website www.fides-wbt.com. 19 | november 2009

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=