Plaatselijke Motor Club Heeswijk organisator van EK zijspancross Europese zijspantop te gast in Heeswijk De organisatie is in handen van Motor Club Heeswijk, een club die is opgericht in 1974 en zo’n 120 leden telt. Voorzitter sinds 1994 is Lambert van de Donk uit Heeswijk. “Deze wedstrijd verloopt natuurlijk volgens een vast draaiboek aldus”, Lambert, “maar dit neemt niet weg dat er ontzettend veel bij komt kijken. Om een idee te geven: wij slaan zo`n slordige 400 palen in de grond en plaatsen ongeveer 120 strobalen om de bomen en de rijders te beschermen. Voor de afzetting van het circuit gebruiken we meer dan 200 meter bouwhekken en een paar kilometer afzetlint, al met al een hele klus. Buiten alle voorbereidingen met verschillende leden van de club zijn er op de wedstrijddag zelf zo’n 70 à 75 vrijwilligers nodig van catering tot vlaggers. Ook na de wedstrijd zijn we nog een week bezig om alles weer op orde te krijgen.” Volksliederen Op de wedstrijddag komen zo`n 30 tal zijspannen aan de start uit verschillende landen als Zwitserland, Duitsland, Italië, Engeland, België, Tsjechië, Rusland en Nederland. De teams zullen rond 12.00 uur worden voorgesteld aan het publiek waarbij de Koninklijke Fanfare St. Willibrord uit Heeswijk het volkslied van ieder deelnemend land zal spelen. Deze wedstrijd in Heeswijk is de laatste van de in totaal zes E.K.-wedstrijden en sommige plaatsen in de ranglijst zullen op deze dag ook beslist worden, dus er zal flink gestreden worden op het zware zandcircuit. Op deze dag rijden de E.K. zijspannen 3 manches en tussendoor staan er ook andere wedstrijden op het programma, zoals de MX2 (125cc) junioren, de MX2 inters voor het N.K. en de nationale zijspannen. Om half tien beginnen de trainingen tot een uur of elf en dan rijden de E.K. zijspannen al hun eerste manche. Daarna de rijders voorstelling en dan de hele middag aan een stuk door de wedstrijden. Spektakel Volgens Lambert is het spectaculaire aan deze sport dat deze zware machines van zo`n 170 à 180 kilo zo hard over bulten en door diepe kuilen gaan. “Heeswijk is in vergelijking met andere landen een zeer zwaar circuit door het vaak losse zand wat ook een superconditie en concentratie van de rijders eist; andere landen hebben vaak banen met harde ondergronden.” De organisatie verwacht plusminus 700 betalende bezoekers, maar is natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden. Dit kan zo maar een paar honderd mensen schelen. “Aan het evenement zelf zal het niet liggen”, aldus Van de Donk. “Cross is vaak een gezinsuitje. Wij vragen voor deze internationale topwedstrijd maar 10 euro entree en op 17 oktober hebben we zelfs een jeugdcross waarbij de entree gratis is.” Einde verhaal in 2012 “Met de gemeente hebben we in Heeswijk al jaren een goede verstandhouding wat cross betreft; ook met de buurt is alles goed geregeld en proberen we voor zo min mogelijk overlast te zorgen Toch wil de Provincie veel circuits in de regio weg hebben en staat ook ons circuit dat we gebruiken van Stanserhorn op de lijst om te verdwijnen.” Een paar dagen na dit interview kreeg ik van Lambert te horen dat besloten was bij de gemeente dat in 2012 voor MC Heeswijk het doek valt i.v.m. wijziging van het bestemmingsplan als gevolg van recreatieuitbreiding. Jammer voor de crossliefhebbers en ook voor de organisatie; hoe het verder gaat weet men nog niet. Tekst: Michel van de Wetering Foto’s: René Kuijs Op zondag 11 oktober organiseert M.C. Heeswijk alweer voor de zevende keer het Europese kampioenschap zijspancross op het circuit bij Cafe Stanserhorn in Heeswijk. Dit evenement dat onder auspiciën valt van de M.O.N. (Motorsport Organisatie Nederland) is een leuke manier om nader kennis te maken met de wereld van de internationale zijspancrossers. De leiding in het Europees Kampioenschap is momenteel in handen van het Nederlands team Jarno v.d. Boomen (Gemert) met bakkenist Henry v.d. Wiel (Berlicum) en de derde plaats wordt nu bezet door onze plaatsgenoot Ton van Keulen (Dinther) en bakkenist Marcel van Wanrooy (Heeze). ‘Deze wedstijd verloopt natuurlijk volgens een vast draaiboek’ 15 | september 2009
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=