Tekst: Noortje van Schijndel Foto’s: Jacques Worms Tweede editie van dertien hectare zaterdag 29 mei geopend Kunst gekoppeld aan eigentijdse thema’s Frans van Lokven uit Den Bosch (heeft jaren in de Zandkant gewoond) en Toine van der Heijden uit de Meerstraat, waar ook de tentoonstelling is, vormen samen met Jannemeis Snels (Loosbroek) en beeldend kunstenaars Miesjel van Gerwen en Ivonne van der Velden uit Den Bosch de organisatie. Ze zijn nog op zoek naar een penningmeester. Frans: “We zijn als organisatie enorm gegroeid. De naamsverandering is te danken aan de enorme ruimte die we voor hedendaagse beeldende kunst beschikbaar hebben. Letterlijk hebben we dertien hectare voor verbeelding. Bij ons kamperen alleen de kunstwerken!” Toine: “We wisten dat dertien hectare potentie had, maar dan moest het wel professioneler opgezet worden en daar was meer budget voor nodig. Met een gedegen projectplan, aangevuld met een goed PR-plan, gaat het in 2010 weer plaatsvinden. Het lobbyen om sponsoren en subsidies kostte nog de meeste tijd.” Beide heren zijn vooral trots op de organisatoren, die allemaal ‘zo gek’ zijn om hier veel vrije tijd in te steken. Ook de support van ondernemers uit Bernheze stellen ze enorm op prijs. Frans: “Ons motto is: We doen het goed of we doen het niet!” Conceptuele kunst Deze vorm van kunst gaat veel meer over de gedachtegang achter het kunstwerk, de totstandkoming ervan en de associaties die het oproept, dan of het wel of niet mooi gevonden wordt. Daarom wordt vooral leken op kunstgebied aangeraden om aan de rondleiding deel te nemen. Frans: “Wij doen er alles aan om de tentoonstelling toegankelijk te maken.” Toine voegt toe: “Dat de tentoonstelling niet in een museum is, draagt daar zeker aan bij.” De Nieuw-Zeelandse kunstcurator Sarah Farrar, woont en werkt in Amsterdam en London, heeft kunstenaars van over de hele wereld bijeengebracht in deze tentoonstelling, die volgens Frans “in alle facetten erg bijzonder wordt en nationaal veel aandacht zal trekken”. Bosch De tentoonstellingstitel verwijst naar een pentekening van Jheronimus Bosch van een bosje kreupelhout en grasland, bewoond door een uil, een vos, een groepje vogels en, bizar genoeg, twee afgesneden oren en zeven ogen. Oorspronkelijk symboliseerde het prentje een waarschuwing tegen spionnen en luistervinken, maar in het licht van de huidige landschappelijke ontwikkelingen vormt het een herinnering aan onze intrinsieke verbondenheid met de natuurlijke wereld (bron: www.dertienhectare.nl). Frans: “Bosch zag de natuur als een levend wezen. Dit thema heeft Sarah gekoppeld aan eigentijdse thema’s als duurzaamheid, ecologie en hergebruik van materialen. Er zijn dit jaar twee kunstwerken, die de aandacht zullen trekken. Twee Engelse kunstenaars zijn bij de Meierijsche Museumboerderij geweest en hoorden daar dat hout vroeger werd bewerkt met ossenbloed. Geïnspireerd door deze oude techniek, bouwen zij op de grond van Toine een schuilhut. Ook maakt een Mexicaanse kunstenaar een replica van Stonehenge met vierendertig mobiele toiletten. Dit heeft hij in Mexico City ook al eens gedaan en dat was een groot succes.” Vervolg op pagina 13 “Dertien hectare is zeker niet elitair. Het is laagdrempelig en toegankelijk, mits je jezelf ervoor openstelt.” Na vier keer KunstCamping en één editie van dertien hectare, wordt op zaterdag 29 mei om 16.00 uur feestelijk de tweede editie van dertien hectare geopend. De tentoonstelling heeft de naam ‘The woods that see and hear’, geïnspireerd door een pentekening van Jheronimus Bosch. 11 | mei 2010
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=