d'n Hadeejer augustus 2011

Hans Koenen heeft een civiele achtergrond, weg- en waterbouw. “Ik wilde unieke dingen maken die gewaardeerd werden. Via mijn werk heb ik vrijwel altijd in ontwikkelingswerk gezeten. Zo’n 30 jaar heb ik in Afrika veel gebouwd: bruggen, hangbruggen, ziekenhuizen, waterreservoirs. Allemaal dingen die mensen aanspreken. Na zo’n 20 jaar werd ik steeds meer consultant en kwam verder van het project af te staan. Toen ben ik in een gezondheidsproject gaan werken in Albanië, vijf jaar lang. Dat was weer een basisproject.” In Albanië leerde Hans ook zijn huidige vrouw Albana kennen. Na enkele omzwervingen zochten ze een vaste basis in Nederland. Hans leeft nu van de kunst. Inspiratie Zijn inspiratie haalt Hans Koenen uit foto’s, gedachten, dingen die hij meemaakt. Het ene beeld roept het andere op. “Ideeën ontstaan vaak vanuit rust. Bijvoorbeeld mijn beeld ‘Reverence’, dat is een Afrikaanse vrouw die water aanreikt. Je ziet het respect, de waardering. Ik maak graag vrouwen; die hebben een aantrekkelijke vorm, een mooiere lijn en het daagt meer uit. Meestal is mijn werk vrij realistisch of abstract figuratief. Ik maak geen torso’s, mijn beelden hebben een hoofd en krijgen daardoor een bepaalde nonchalance of een uitdrukking. Ook ben ik met dieren bezig, bv. uilen of kraanvogels.” Blok en beeld vormen bij Hans Koenen vaak een geheel. Op een granieten blok zit dan een bronzen vrouw genietend van de zon, terwijl zij een eenheid vormt met de basis. Dat geldt bv. ook voor ‘het grafmonument’ en voor ‘de zeemeermin’. Aaibare beelden De wat grotere beelden worden eerst in klei gemaakt voor de vorm. Is het een opdracht dan laat Hans die eerst bekijken voor hij verder werkt. Het blijkt best een ingewikkelde procedure. “Er komt een siliconenmal omheen van gips. Die wordt ontkist en weer in elkaar gezet zonder het oorspronkelijke beeld. Dan giet je gietwas in de bekisting. De temperatuur is daarbij heel belangrijk. Je laat het geheel een paar minuten stollen en dan giet je hem leeg. Je houdt dan een wand over van circa vier millimeter. Dat model moet wat bijgewerkt worden en dan breng ik het weg naar mijn bronsgieter in Druten. Bij terugkomst moet je nog flink polijsten, schuren en bijwerken. Een totale tijdslimiet van 6 tot 8 weken is absoluut nodig.” Voor beeldhouwer Koenen moet een beeld aaibaar zijn: “Je ziet dikwijls beelden die veel aangeraakt worden, bv. in een park. Het streelt je gedachten, dat maakt het aantrekkelijk. Een mens moet bewust leven. Heb je iets lekkers, dan moet je dat proeven. In de beelden leg je dat vast. Ik wil mensen laten genieten van wat ik gemaakt heb.” Tekst: Ad van Schijndel Foto’s: Jacques Worms Beeldhouwer Hans Koenen wil mensen laten genieten van zijn werk Elk beeld zijn eigen symboliek Hans Koenen uit de Hoofdstraat in Heeswijk is 40 jaar geleden al begonnen met beelden maken. Hij volgde een viertal keren een cursus bij Pieter Breughel in Veghel. Met zijn 59 jaar is hij nu gestopt met een vaste baan en heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt: beeldhouwen. Hij heeft dit voorjaar een tentoonstelling gehad in de Mariakerk en de Thomastuin in Oosterhout en is nu in zijn tuin een atelier aan het bouwen. “Want wil je iets, dan moet je daar energie in stoppen,” zegt de beeldhouwer. Bij een rondgang door huis en tuin blijken de prachtige beelden van Hans Koenen allemaal een eigen symboliek te hebben. Je ziet sporen van zijn verleden, je proeft zijn inlevings- en scheppingsvermogen. Hij werkt nu aan zijn atelier en is bezig met de voorbereiding voor een expositie in een kasteel in Geldrop, waarschijnlijk dit najaar. Zie ook de website: www.hanskoenen.nl 15 | augustus 2011

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=