Authentiek Eerder ontwierp Henk van der Maazen al het decor voor De drie musketiers en Dracula. “Nu bij het ontwerp voor De Bokkenrijders is het heel anders. We willen het tijdsbeeld en de sfeer van 1750 tot 1800 weergeven. Het is de tijd dat het land nog platteland was, absoluut geen Middeleeuwen, maar men leefde nog heel primitief. De pastoor en de notabelen maakten de dienst uit. Er was armoede en er heerste onvrede. Er waren groepen mensen die zich afkeerden van God en gezag. Dat waren o.a. de Bokkenrijders.” Een regisseur hanteert allerlei stijlen. De decorontwerper vertaalt zijn opvattingen naar concrete beelden. Henk: “Regisseur Harold Schraven wilde alles zeer authentiek hebben. Dus een molenwiek moet ook echt een molenwiek zijn en niet alleen maar een aanduiding of iets abstracts. Het moet allemaal kloppen in een Kersouwe zoals dat bijvoorbeeld 40 jaar geleden was. Dus ook echte kleding en rekwisieten die het tijdsbeeld aanvullen.” Uitstraling Men werkt aan het decor voor De Bokkenrijders met een ploeg van tien man. Men is begonnen in maart, twee dagen per week. Het grote voordeel daarvan is dat men geen tijdsdruk heeft. Ook andere artiesten zoals De Dijk en Van Velzen speelden al in het decor. Vanuit het script maakt men een echt dorpsgezicht met een molen met een knipoog naar de Kilsdonkse molen in Dinther. “Daar ben ik ook echt gaan kijken,” zegt Van der Maazen. “Het is een enorm groot decor. Behalve de molen hebben we ook een kapel, een kerk met een kansel waar ook de muziek is ondergebracht, een organistenruimte, een kroeg en het huis van de notabelen. Als tegenstelling met dat laatste het armoedige huisje met een strooien dak en natuurlijk een dorpspomp. De materialen zijn allemaal tweedehands, want het moet de uitstraling hebben die je zoekt. Het karakter van rijk tegenover arm komt tot uiting in hoogte, materialen en kleuren: veel grijze en bruine tinten.” Veel gebruikers Natuurlijk brengt het bouwen van zo’n immens decor ook problemen met zich mee. Men werkt met vrijwilligers die niet allemaal bouwers zijn. Er zijn veel gebruikers van het theater, dus men moet veel opruimen en elkaar niet in de weg lopen. Ook tijdens de repetities is men wat beperkt. Maar het geheel ziet er indrukwekkend uit. “We hebben de ruimte goed gebruikt,” zegt Henk. “En het gaat er straks heftig aan toe met o.a. zwaardgevechten. Het was een wrede tijd waarin men nog lijfelijk werd gestraft. Het is geen vrolijk stuk. Maar het bouwen aan zo’n decor geeft onze ploeg veel voldoening!” Tekst: Ad van Schijndel Foto’s: René Kuijs Groots dorpsgezicht bij Natuurtheater De Kersouwe Via de Bernhezer website is Henk van der Maazen, een voormalige Heeschenaar, in 2005 bij de Kersouwe gekomen. “Men vroeg een theatertechnicus i.v.m. licht en geluid,” vertelt Henk, “en ik wilde wat vrije tijd op een zinvolle manier invullen. Ik heb dat nu zes jaren met veel voldoening gedaan, soms vol gas en soms standby. Robin Hood (2005) was voor mij een openbaring. Ik heb toen gemerkt hoe je met alle disciplines samen een voorstelling maakt. Je creëert je eigen sfeer. Er gebeurt wat met de mensen, ook met jezelf, bijvoorbeeld de muziek die emoties oproept. De synergie van de disciplines, dat maakt het extra.” Dit jaar ontwierp hij ook het decor voor de grote productie. Henk van der Maazen ontwierp decor voor De Bokkenrijders Henk van der Maazen Speeldata De Bokkenrijders, de nacht in Natuurtheater Kersouwe zondag 14, 21, 28 aug. en 4 sept. 14.30 uu r vrijdag 19, 26 aug. en 2 sept. 20.30 uur Entree: 10 euro. Zie ook www.kersouwe.n l 15 | juli 2011
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=