d'n Hadeejer september 2011

BERNRODE: TYPE LEERLINGEN Over het type leerlingen op Bernrode zijn de twee docenten het aardig eens: je hebt er alle rangen en standen en het zijn grotendeels welwillende beschaafde leerlingen. Volgens Ben van de Rijdt is een advies havo/vwo voldoende om het te proberen op het gym (er is namelijk geen brugklas), en die zogenaamde havoleerlingen ‘hobbelen’ aardig mee. “Lange tijd is er wel de vraag geweest of de docenten zelf wel gymnasium gehad moesten hebben,” vertelt hij. “Vooral de sectie klassieken was daar fanatiek in: men stelde hoge opleidingseisen en wenste zo mogelijk een gymnasiale achtergrond. Tegenwoordig heb je ook onbevoegde docenten, maar gelukkig worden de bevoegdheidseisen weer aangescherpt.” Voor beiden is Bernrode een gewone school waar iedereen welkom is. Trudy zegt: “Hersenen zijn de inzet, dan lukt het iedereen; er mogen aan de leerlingen best flink wat eisen gesteld worden. Ik houd van een klassikale manier van lesgeven. In het begin had ik wel wat last met orde, maar ik heb snel mijn draai gevonden en altijd met veel plezier lesgegeven. Aanvankelijk alleen Duits, maar de laatste 12 jaar een combinatie van Duits en Engels.” GYMNASIAAL Volgens Trudy Tax is het moeilijk te zeggen wat er nou precies gymnasiaal is aan Bernrode: “Natuurlijk Grieks en Latijn, maar het heeft ook te maken met nieuwsgierigheid. Je bent niet tevreden met oppervlakkigheid en vraagt van de leerlingen een bredere culturele belangstelling met aandacht voor kunst. Eigenlijk zou filosofie ook een verplicht vak moeten zijn. Heerlijk heb ik altijd de uitwisseling gevonden met onze partnerschool in Duitsland in de buurt van Goch, ook een internaat. Zoiets heeft duidelijk een meerwaarde.” Ook Ben van de Rijdt wijst op de cultuur met bezoek aan het theater en aan musea en op de jaarlijkse musical. “Klas één gaat elk jaar naar Xanten om de oude cultuur op te snuiven en klas vijf heeft de Romereis. Kunst is ook een eindexamenvak.” FUSIE Bernrode is ontstaan uit een fusie van gymnasium Sint Norbertus met het Damiaancollege uit Sint Oedenrode. Ben van de Rijdt: “Er is geen link meer met de abdij. Er is geen bestuur meer, maar een curatorium, dat nu slechts een raad van advies is. Eind jaren ’90 was de situatie als éénpitter ook niet meer houdbaar. Sinds 2003 vormt Bernrode met vijf andere scholen de OSZG, de Onderwijsstichting Zelfstandige Gymnasia.” Trudy vertelt dat er in de jaren ’80 en ’90 nog vieringen waren in het abdij bij begin en eind van het schooljaar. “Nu is dat niet meer. Uit praktische overwegingen is de link minimaal. Wel heeft Bernrode een katholieke identiteit.” BIJZONDER In heel Nederland zijn maar 35 zelfstandige gymnasia. “In die zin is het heel bijzonder dat er eentje is in Heeswijk-Dinther,” zegt voormalig conrector Ben. “Het gym is onlosmakelijk verbonden met het dorp, net als de abdij en het kasteel. Het is een prachtige doorgroei vanuit het internaat. Het is nu een multifunctioneel gebouw, maar als geheel van voorzieningen moet het nog groeien.” Trudy vertelt daarnaast nog over de gesprekken die leerlingen gehad hebben met mensen van Bernezorg. “En denk ook aan de C1000, waar de leerlingen hun versnaperingen halen, al laten ze helaas ook wel eens wat afval liggen. Misschien kan er nog meer georganiseerd worden voor de plaatselijke bevolking. Ook een jaarlijkse open dag zou een goed idee zijn.” Zo’n gymnasium vlak bij huis is natuurlijk heel handig; in de jaren ’90 zaten elk jaar 100 studenten uit HDL op het gym en de laatste jaren rond de 75. En dat is veel . Elke drie jaar fietst men de ronde van Bernrode in een soort sponsortocht en dan doet men alle plaatsen aan waar de leerlingen vandaan komen. VERNIEUWINGEN “Er is meer aandacht voor leerlingen met speciale behoeften,” vertelt Trudy Tax. “Er is een goed zorgteam op Bernrode. Maar al die specifieke behoeften vond ik wel eens lastig. Als de leerlingen het maar niet gebruiken als excuus. De profielen vond ik ook belemmerend: je keuze werd beperkt, terwijl het vakoverstijgend werkstuk weer wel een goede zaak is.” Voor Ben van de Rijdt was de Tweede Fase met zijn vernieuwingen verschrikkelijk. “Een studiehuis met zelfstandig werken??? Leerlingen moeten structuur en duidelijkheid hebben. Al die deelvakken was een ramp! Gelukkig is het een stuk teruggedraaid. Ik zet ook vraagtekens bij de ver doorgevoerde digitalisering. Geef mij maar een krijtje met een zwart bord. Het veel moeten opzoeken door de leerlingen is wel positief, maar het lesgeven in literatuur is een stuk moeilijker geworden. De spanningsboog bij de ‘moderne’ jongelui is duidelijk minder geworden.” VRIJETIJDSBESTEDING De twee gymnasiumdocenten genieten nu van hun pensioen na een heerlijke tijd op Bernrode. Trudy Tax is veel op reis. “Ik ben een soort zigeuner,” zegt zij. “Ik ga regelmatig naar Amerika en al vanaf 1991 elk jaar naar Letland. Er is altijd wel een reden. Verder houd ik van koken, bakken, lezen en schrijven. Ik ben nu bezig met een levensverhaal. Ik heb namelijk geen broers of zussen, ben dus een wees en wil ‘mijn geschiedenis’ niet verloren laten gaan. Nu zit ik in de jubileumcommissie voor het 125-jarig bestaan van Bernrode. Ik heb nog wel zin in meer vrijwilligerswerk.” Ben van de Rijdt heeft het laatste jaar veel werk verzet rond het huis. “Verder heb ik nu eindelijk tijd om literatuur te lezen, want als conrector schoot er dat echt bij in. Ook heb ik het thuis druk gehad als verpleger voor mijn vrouw en moet ik drie keer per week naar Den Bosch voor nierdialyse. Mijn lijfspreuk is Μηδέν άγαν, dat betekent ‘niets teveel!’ of beter vertaald ‘alles met mate!’. Het is genieten van je vrije tijd.” NIET TEVREDEN MET OPPERVLAKKIGHEID 19 | september 2011

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=