d’n HaDeejer | 31 Opwaardering Zuid-Willemsvaart tussen Veghel en Den Dungen Drie hoog over het water De opwaardering van de Zuid-Willemsvaart is duidelijk een ander project dan de verbreding en omlegging van de Provinciale weg N279. Bij de verbreding en verdieping van ‘het kanaal’ zit de pijn van sommige inwoners van Heeswijk en Dinther dan ook niet. Die zit bij de ontsluitingsweg naar de N279 ter hoogte van de Laverdonk. Dat project, waarvoor de aanbesteding nog loopt, wordt hier dan ook buiten beschouwing gelaten. Snoepgoed per boot Jan Goijaarts, verantwoordelijk voor de ‘outbound logistiek’ bij Mars, een grote speler in Veghel, vertelt over de mogelijkheden die de verbeterde Zuid-Willemsvaart op logistiek gebied straks voor hen brengt: “Als het project is afgerond moeten containerschepen met drie verdiepingen met containers de fabriek kunnen bereiken. Dat betekent een enorme stimulans voor de economische bedrijvigheid in Veghel, de 4e grootste industriestad van Nederland. We krijgen nu een op de toekomst voorbereide waterweg.” “De voorspelling is dat er in 2020 meer files, hogere dieselprijzen en 20% minder vrachtwagenchauffeurs zijn dan nu,” somt Jan op. “Dan biedt waterverkeer een uitkomst en het is ook beter voor het milieu dan vervoer over de weg. In ’s-Hertogenbosch gaat de beroepsvaart al eeuwen door de binnenstad. Dit is straks verleden tijd. Bijkomend voordeel voor bezoekers van de Bossche binnenstad: minder last van openstaande bruggen!” Het traject Dan neemt Gerbert Ploegmakers, van Aannemingscombinatie Vissers Ploegmakers / F.P.H. Ploegmakers, in de rol van projectmanager van de ‘Opwaardering Zuid-Willemsvaart’, het stokje over: “Wij zijn als aannemingscombinatie verantwoordelijk voor het stuk van de Zuid-Willemsvaart tussen de MBI, Sligro en de sluis Veghel tot bijna aan de Dungense Brug. Het is voor ons super om zo dicht bij huis aan een grote opdracht te kunnen werken. We werken ook wel eens meer dan een uur rijden van de zaak.” De omlegging van de Zuid-Willemsvaart bij Rosmalen is gegund aan WillemsUnie. Gazellebrug “De Gazellebrug, de stalen fietsbrug in Veghel, moet 88 centimeter omhoog,” vertelt Gerbert bevlogen. “Dit betekent ook een aanpassing van de op- en afrit. Dat zou in de bouwvak van 2013 gebeuren, maar is uitgesteld naar medio februari 2014.” De aannemingscombinatie mocht van Rijkswaterstaat, die opdrachtgever is, de scheepvaart niet meer dan een half uur stremmen. “Daarom hebben we bij Den Dungen eerst de damwand Op zaterdag 1 juni jl., tijdens de Dag van de Bouw, was er bij de Aannemingscombinatie Vissers Ploegmakers / F.P.H. Ploegmakers in Veghel een open dag voor omwonenden van de Zuid-Willemsvaart. Ook een aantal genodigden uit Heeswijk-Dinther sloot zich hier bij aan. De Zuid-Willemsvaart wordt verbreed van 24 naar zo’n 43 meter en twee meter extra uitgediept naar vier meter twintig. Straks is er ruimte voor schepen met 45 containers, ten opzichte van twaalf containers nu. tekst Noortje van Schijndel fotografie Jacques Worms Voorbeeldbedrijf Mars - Mars exporteert 90% van zijn productie naar het buitenland. - Dagelijks worden er tien vrachtwagens met kristalsuiker naar Veghel gebracht; in elke vrachtwagen zit 25 à 30 ton suiker. - De export gaat nu nog via de Osse Overslagcentrale. - Elke 24 uur gaan er honderd vrachtwagens met ieder 33 pallets snoepgoed de weg op.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=