d’n HaDeejer | 31 Het spoorwegemplacement van Willy van Zutphen Maken doet hij alles zelf op schaal 1 op 87 bruggenbouwer, elektricien, tiMMerMan, scHilDer enz. Tunnels, schuttingen, liftschachten, verkeerslichten, brugleuningen en bruggen maakt hij zelf. Deze laatste moeten niet te hoog worden, anders komen de treinen niet naar boven. “Heel veel kun je kopen, via internet en op rommelmarkten, maar het is veel leuker om het zelf te bouwen,” vindt Willy. Sommige hobbyisten bouwen natuurgetrouw een bepaalde stad na, maar Willy laat zijn fantasie de vrije loop. Hij gebruikt fietslamppitjes voor de lantaarnpalen, restjes doucheprofiel voor de relingen en een stukje groen ondertapijt dient als gras. Lucifers zijn paaltjes en takjes van een kunstkerstboom worden boompjes. Hij maakt alles op schaal 1:87. Dat is best lastig en ook al meet hij nog zo goed, soms valt een trap toch te groot uit en moet het opnieuw. Huisjes en poppetjes koopt hij wel ‘kant en klaar’. Ideeën worden opgedaan tijdens treinbeurzen, tentoonstellingen of in Madurodam. Of hij overlegt met zijn zwager, maar maken doet hij zelf. Hij bezit zo’n 120 wagons en 35 wissels en bestuurt de treinen analoog. Hij is zelf de machinist. Dat is leuker vindt hij. Er zijn meerdere opties voor de elektrische aandrijving van de locomotieven. Willy gebruikt het gelijkstroomsysteem. De wielen maken contact met de rails waar stroom op staat. De snelheid van de trein hangt af van de mate van spanning op de rails. Met een zogenaamde potmeter (radioknop) kun je dit regelen. De treinrails zijn opgedeeld in baanvakken, zodat als de ene trein stopt bij station Den Bosch, de andere trein door kan rijden naar Oss. Hij kan twee of drie treinen tegelijk laten lopen. Veel hobbyisten sturen de treinen tegenwoordig digitaal aan met de computer. De locomotieven worden dan voorzien van zogenaamde decoders. geen last van vorst oF blaDeren op De rails! Ontspoorde treinen, bijvoorbeeld als gevolg van een steentje op de rails worden gewoon weer opgepikt en rechtgezet met een soort vishengel. Voor het geval dat er een trein ontspoort, is Willy nu vangrelingen aan het maken. Hij heeft een ‘poetswagon’ met een lapje eronder die de rails schoonmaakt. En om aan te werken gebruikt hij een verrijdbare werkbank. Hij kan nog wel doorgaan tot zijn honderdste; het werk is arbeidsintensief. Dat is wel te zien aan de gigantische bedrading aan de onderkant van de spoorbaan. Het zijn trouwens vaak ouderen en mannen die deze hobby beoefenen. De treinen van Willy rijden door groene velden, onder tunnels door, langs fabrieken en containerterminals. Vervolgens buigen ze af naar een pittoresk dorp, dat gelegen is in een prachtige beboste omgeving. En zo kunnen we nog wel even door gaan. “Zo op zolder, met een muziekje aan en af en toe de lampen uit om ‘Dinther by night’ te ervaren is heel mooi en geeft veel voldoening,” aldus Willy. tekst Thea van der Doelen fotografie Jacques Worms Als internationaal vrachtwagenchauffeur genoot hij van de treinritten, als hij beroepshalve met zijn vrachtauto op de trein van Freiburg in Duitsland, via de Gotthardtunnel naar Milaan in Italië reisde. Altijd al geïnteresseerd in treinen, kreeg hij van ‘Sinterklaas’ op zijn 29e zijn eerste locomotief met rails. Hij kocht een plaat hout, maakte hier de rails op vast en zo is het allemaal begonnen. Inmiddels is zowat de gehele zolder van Willy van Zutphen (69 jaar) in gebruik voor het uitvoeren van één van zijn hobby’s: spoorwegmodelbouw. Gaandeweg ging hij aan het verzamelen. Niet de dure Märklin treinen (die ‘doen’ op dit moment zo’n €200,- per locomotief), maar andere, iets minder dure merken zoals Fleischman, Piko en Roco. Wel merken waarvan de onderdelen op elkaar pasten uiteraard. Hobby: MODELTREINEN
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=