d ’ n hadee j er 35 “Mensen komen in een achtbaan van emoties terecht, als ze te horen krijgen dat ze een vorm van kanker of alopecia (Haaruitval) hebben. Er komt zo ontzettend veel op hen af. En dan komen ze ook nog eens voor de keuze: wel of geen haarwerk? Wil je mensen daar open en eerlijk in kunnen adviseren, dan vraagt dat om afstand en medeleven tegelijk. Ik ben nu in een fase van mijn leven waarin ik dat beide op kan brengen; en ook heel graag op wíl brengen. Omdat ik zie hoeveel ik in dit vak voor mensen kan betekenen.” Specialisatie in haarwerken Ruim vier jaar geleden zocht ze met haar kapsalon de verdieping op. Die vond ze onder andere in de haarwerken. “Een haarwerk is iets heel persoonlijks. Is maatwerk. Altijd. Een haarwerk kan je helpen een schaamte te overwinnen. Kan je een stukje vertrouwen teruggeven. En kan je zelfs weer wat geluk brengen in een moeilijke tijd. Een haarwerk is meer dan zomaar een pruik. Veel meer. Waar wij ons met onze salon in onderscheiden is de service. Dat klinkt heel cliché. Maar wist je dat service heus niet vanzelfsprekend is? Nee, zelfs niet bij haarwerken. Een voorbeeld van die service is dat wij in de salon privacy bieden. Dat wij voor het intakegesprek ook bij de mensen thuis komen als ze dat prettig vinden. Dat wij in contact met de mensen blijven - al is het maar via een app’je - omdat we vinden dat een haarwerk geen zorg mag zijn. Want zorgen heb je al genoeg als je ziek bent. Service is meedenken. Vanaf het allereerste contact. En service is meeleven. Vanaf het begin. En dat doen wij. Niet omdat dat moet, maar omdat we dat willen. “Kwaliteit is geen vanzelfsprekendheid” Na vier jaar weet Mirjam dat ook kwaliteit geen vanzelfsprekendheid is: “Er is zo ontzettend veel te koop. Je hebt verschillende haarsoorten, haarstructuren en kleuren. Wij nemen onze klanten mee in die varianten, laten hen de verschillen zien en voelen, maar denken ook mee: wil je er mee gaan sporten? Prima, dat kan. Maar dat heeft wel invloed op de kwaliteit die je kiest.” “Daarnaast”, vervolgt ze, ”vind ik dat budget geen obstakel mag zijn. Iedereen moet in aanmerking kunnen komen voor ‘n haarwerk. En ja, een goedkoper haarwerk is van iets mindere kwaliteit dan een duurder haarwerk. Maar dat betekent niet dat het geen prachtige oplossing kan zijn. Ook daar denken wij in mee. Wij willen daarom ook een haarwerk vanuit de basisverzekering kunnen aanbieden.” Gratis brochure ‘Haar Drôme Kappers’ heeft een korte, handzame brochure laten schrijven over haarwerken: welke stappen gaan daar aan vooraf, hoe wordt een haarwerk aangemeten, hoe onderhoud je een haarwerk, enz. Maar ook worden vragen beantwoord als ‘Hoe bereid ik me voor op haaruitval?’ en ‘Wat als mijn eigen haar weer begint te groeien?’ De brochure is gratis aan te vragen via info@haardromekappers.nI. Bij de diagnose ‘kanker’ komt er ineens heel veel op je af. Een van die vragen die zich onherroepelijk aandient: wat als je haar uit gaat vallen? Mirjam Godschalk ging zich vier jaar geleden specialiseren in haarwerken. Inmiddels heeft ze daarin met haar salon ‘Haar Drôme kappers’ een goede naam hoog te houden. Tekst Mirjam Godschalk Fotografie Sanne van Rozendaal Zorgen heb je al genoeg Een haarwerk mag geen zorg zijn zakelijk bekeken
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=