In januari van dit jaar sloot de Stichting Actief Burgerschap een dorpsakkoord af met de gemeente. Een van de vier thema’s daarin is ‘zorg, leefbaarheid en participatie’. De Stichting zocht contact met de Stichting Kerncommissie in Loosbroek met als doel om samen dit vraagstuk aan te pakken. Zij formuleerden een opdracht, plaatsten deze in de krant en Annie van der Ven, Yolanda Verstegen en Harrie Geboers reageerden daarop. Alle drie zijn zij vanaf mei meteen aan de slag gegaan en hebben met elkaar en andere belanghebbende partijen veel gebrainstormd om het een en ander vorm te geven. Yolanda en Harrie vertellen enthousiast over de plannen tot nu toe. Inzicht Met de komst van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hebben de gemeenten er een aantal taken bijgekregen. Bovendien wordt gestimuleerd dat men zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen. Mensen worden ook geacht meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven en omgeving. Daardoor zijn of ontstaan er overal, dus ook in HDL, mede als gevolg van bezuinigingen, initiatieven aanvullend op de zorg. Harrie: “Er zijn veel initiatieven in HDL, maar ze vormen geen samenhangend geheel. Daarom gaan we het bestaande aanbod van vrijwilligersdiensten inventariseren, coördineren en onderbrengen in één overkoepelende organisatie. Daardoor komt er samenhang en duidelijkheid. Wat is er allemaal mogelijk? Door het totaaloverzicht is het eenvoudiger te bepalen wat er nog ontbreekt of waar nog behoefte aan is. Aanbod en vraag kunnen bij elkaar gebracht worden. Voor de gemeente is het een voordeel dat er één aanspreekpunt is. Ook in andere gemeenten zijn coöperaties opgericht, maar deze hebben niet allemaal dezelfde doelstelling. De coöperatie in HDL biedt geen zorg aan, maar richt zich op het verhogen van de leefbaarheid in de kernen in de ruimste zin van het woord. Het grote voordeel voor alle vrijwilligers is dat er één adres is waar zij met hun vragen terechtkunnen. Verder wordt hun de mogelijkheid geboden tot (bij)scholing, kennisuitwisseling, sparren en men kan gebruik maken van een collectieve ongevallenverzekering.” Inventarisatie Bestaande diensten moeten nog beter in beeld gebracht worden en er moet inzichtelijk gemaakt worden met hoeveel partijen de coöperatie mogelijk te maken krijgt. De gevestigde organisaties zijn wel bekend, maar ze willen ook de nog niet algemeen erkende initiatieven hierin onderbrengen. Voorbeelden van goed lopende vrijwilligersdiensten zijn de eetpunten, dagbesteding, vervoersservice en het Senioren UITbureau. Yolanda: “In november worden informatieavonden gehouden voor de drie kernen. Deze zijn ook bedoeld om de behoeften te inventariseren. Alle inwoners zijn dan van harte welkom. Met name de buurtverenigingen kunnen, denken wij, een belangrijke bijdrage leveren, omdat zij als geen ander weten wat er in hun wijk speelt. Zij kennen bijvoorbeeld de kwetsbare mensen. Nieuwe aanvragen kunnen hieruit voortkomen, zoals hulp bij formulieren invullen, en van tuintjes onderhouden tot het uitlaten van honden.” Yolanda benadrukt dat kleinschalige initiatieven uiteraard kunnen blijven bestaan zonder de verplichting onderdeel te moeten worden van de nieuwe coöperatie. Informatiepunt Begin 2016 hopen de drie initiatiefnemers operationeel en rechtstreeks bereikbaar te zijn. Eén jaar later moet de organisatie er helemaal staan en ingericht zijn. Het bestaande informatiepunt Welzijn HDL wordt eveneens ondergebracht bij de coöperatie. “Het informatiepunt speelt een belangrijke rol en wordt het gezicht naar buiten,” aldus Harrie. “We willen er zijn voor alle inwoners en laagdrempelig verbindingen leggen tussen de Welzijn-zorg coöperatie HDL 14 d ’ n hadee j er Een coöperatie, waarbinnen alle bestaande vrijwilligersactiviteiten zijn gebundeld en nieuwe diensten naar behoefte worden aangeboden. Tekst Thea van der Doelen Fotografie René Kuijs
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=