d'n HaDeejer mei 2016

Kostuums Voor het onderdeel kostuums spraken we met Jeanne van Zandvliet, een nieuw gezicht op het theater. Jeanne komt uit Empel, had natuurlijk wel eens van de Kersouwe gehoord, maar had er nog nooit gewerkt. Via, via, zoals dat meestal gaat bij de Kersouwe, had zij een gesprek met regisseusse Anneke Schröder en auteur Adrie van den Brand. En hoewel Jeanne het erg druk heeft en eigenlijk te weinig tijd, was de klik meteen zo groot dat zij de klus heeft aangenomen. En tot dusver nog geen enkele spijt: leuke mensen, prima sfeer, prachtige omgeving, uitdagend werk. Wat wil eens mens nog meer! De regisseusse had twee werelden voor ogen: Indonesië en Amsterdam. Het moest voor het publiek meteen duidelijk worden, ook door middel van de kostuums, in welke wereld men zich bevond. Voor Indonesië is gekozen voor wit, kleurig, fleurig en de sarong. Zowel mannen als vrouwen dragen een sarong. Om het beeld duidelijk voor ogen te krijgen, ging Jeanne het internet op en speurde in boeken met foto’s en tekeningen uit de koloniale tijd. Tijdens haar speurtocht kwam zij in contact met Lexa, een Indonesische vrouw, woonachtig in Leiden. Die was meteen enthousiast en zegde spontaan alle medewerking toe. Dat ging zelfs zover dat ze stof om sarongs van te maken beschikbaar stelde. En natuurlijk kon zij uit eigen ervaring putten als ze advies gaf. Voor de scènes in Amsterdam is gekozen voor sober, om niet te zeggen somber: Nederlandse pakken, met als hoofdtonen zwart en grijs. Dat geeft een contrast en maakt ook visueel meteen duidelijk waar een scène zich afspeelt. “Anneke kan heel goed overbrengen wat ze bedoelt,” zegt Jeanne. “Daarmee ga ik dan aan de slag en ga op zoek naar voorbeelden, plaatjes of maak zelf schetsen. Op basis daarvan doe ik aan Anneke een voorstel en na goedkeuring ga ik het werk voor de uitvoerende naaisters voorbereiden. Het creatief proces rondom een voorstelling Indonesische sfeer bij de Kersouwe door kleding en muziek Tekst Bart van Schijndel Fotografie Sanne van Roozendaal De eigen ‘grote’ toneelgroep van de Kersouwe speelt dit jaar het stuk ‘Max Havelaar’. Adrie van den Brand heeft op basis van het beroemde boek van Multatuli een script geschreven dat het boek geschikt maakt voor een toneelvoorstelling in het grote theater. Toeschouwers bij de voorstelling zien straks één geheel, waarin het stuk zelf, de tekst, het decor, de kostuums en de muziek de ingrediënten vormen. Maar elk van die onderdelen moet zijn inhoud en vorm krijgen. Vandaar dat d’n HaDeejer eens onderzocht hoe de twee onderdelen kostuums en muziek gestalte krijgen. INTERVIEW d ’ n hadee j er 31 Lees verder op pagina 33 Jacques Noyons en Jeanne van Zandvliet

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=