24 d ’ n hadee j er Onderwijs in Nederland “Mijn visie op het onderwijs in Nederland is de afgelopen jaren wel veranderd. Jaren geleden vond ik dat het allemaal goed in elkaar stak, er kwam steeds meer aandacht voor zorgleerlingen. Later sloeg het erg door; veel verantwoording afleggen door te veel administreren, te veel toetsen en kinderen moeten steeds jonger kunnen lezen. Als leerkracht kreeg ik er steeds meer moeite mee dat ik niet meer kon bieden wat een kind nodig heeft.” Esther benadrukt dat ze veel waardering heeft voor leerkrachten. “Ze werken kei en keihard, maar komen handen en tijd tekort om elk kind te bieden wat het nodig heeft.” De term ‘Passend Onderwijs’ vindt ze mooi klinken, maar een toename van de zorgproblematiek in het regulier onderwijs zorgt voor een verschuiving van de aandacht. “Het feit dat mijn praktijk bijna vol zit, zegt genoeg. Veel kinderen hebben die extra aandacht nodig. Gelukkig kan ik ze dat hier wel bieden.” In het onderwijs moest het volgen van nascholing meestal passen binnen de kaders van de school. “Nu kan ik veel gerichter zélf mijn keuzes maken. Ik vind dat kinderen steeds vroeger in de ‘schoolbanken’ worden gestopt. Ze krijgen nauwelijks tijd en ruimte om de basisvoorwaarden zoals de motoriek eerst goed te ontwikkelen. Daar heb ik me tijdens cursussen in verdiept. Bewegen is bijna altijd een onderdeel van een sessie. De verhalen van het onderwijs in Scandinavië spreken mij erg aan. Daar ondernemen ze bijvoorbeeld een gletsjertocht met de kinderen! Onderwijs in ‘the way of life’.” Recht op gelijke kansen Onderwijsmensen zijn vaak niet commercieel ingesteld, dus de financiële kant van een eigen bedrijf was wel even wennen. “Maar ik wilde er wel mijn brood mee verdienen. Daarnaast ben ik gediplomeerd en heb veel te bieden, daar staat een tarief tegenover wat je vraagt.” De meeste scholen vinden dat Remedial Teaching buiten schooltijd moet plaatsvinden. “Ik heb wel begrip voor die gelijkheid in het onderwijs, maar soms is het goed om af te wegen of het niet te belastend is voor het kind, om ná schooltijd nog intensief aan de slag te moeten.” De samenwerking met school is voor Esther erg belangrijk. “Ik kom de leerkrachten niet vertellen wat ze niet goed doen, maar wil kijken hoe we elkaar kunnen aanvullen. Mijn relatie met het kind is echter het belangrijkst. Die moet gebaseerd zijn op vertrouwen, anders werkt het niet. Dat geldt ook voor de relatie met de ouders, maar het kind staat centraal binnen alle partijen.” Het werken met verschillende leeftijdsgroepen vindt ze fantastisch. “Ik begeleid ook kinderen in het voortgezet onderwijs. Dan is het meestal een vorm van coaching op het gebied van plannen, of leren leren.” Remedial Teaching staat of valt met vertrouwen ‘ Ik wil bieden wat een kind nodig heeft’ Tekst Berry van de Wetering Foto Annerieke vd Broek Aan tafel met Esther Mollema - van den Berg. Getrouwd met John, moeder van Joeri, Ruth en Lot. Gestart in het basisonderwijs. Volgde de MasterSEN-opleiding voor Remedial Teaching. In 2013 volledig overgestapt naar haar eigen praktijk De Schatkist, sinds afgelopen mei gevestigd aan de Meerstraat 9. Bewegen is zo belangrijk!
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=