Hadeejer oktober 2017

d ’ n hadeejer 11 P i e t Römer Van Paridon zit tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken in Helvoirt, om te voorkomen dat hij wordt opgeroepen voor de Ar- beidseinsatz in Duitsland. Hier wordt zijn liefde voor Brabant gewekt. Na de oorlog maakt hij naam als fotograaf. Hij wordt veel gevraagd als portretfotograaf en bij evenementen. In die tijd foto- grafeert hij tal van beroemdhe- den. Dusty Springfield, Piet Römer, Jeroen Krabbé en Mieke Telkamp zet hij op de gevoelige plaat. Zijn foto’s zijn te zien in grote landelijke bladen zoals de Katholieke Illustra- tie, dagblad De Tijd, de KRO gids en de Avrobode. Bakhu i s en karschop Als Van Paridon de boerderij koopt, is deze al langere tijd een stuk in- gekort. Een eenvoudige gevel sluit de ingekorte boerderij af. De ach- tergevel krijgt een nieuw aanzicht, en om het oude interieur van het voorhuis in stand te houden, wordt er in het achterhuis een nieuwe woonruimte gebouwd. Nieuw riet komt op het dak en de linkerzijge- vel van het woongedeelte wordt gesloopt en opnieuw met oude stenen opgetrokken. Jan van der Linden uit Heeswijk heeft er heel wat metseluren in zitten. De rech- ter zijbeuk wordt uitgebouwd met daarin een achteringang. Van Paridon koopt in Berlicum een oude, grotendeels houten dwars- deelschuur, die hij verplaatst naar zijn erf. Op het erf staat nog een bakhuis en een karschop. Ook de oude waterput is er nog. De jaar- ankers met het jaartal 1826 in de voorgevel zijn niet origineel. Ze zijn door Van Paridon aangebracht, omdat hij de bouwdatum op dat jaar schatte. Het zandpad naast de boerderij weet hij te behoeden voor de ruilverkaveling. Hij koopt het van de gemeente. De hoeve is wat bouw betreft vergelijkbaar met de museumboerderij. Een kortge- velboerderij met zijbaander en pot- stal. De grote schouw in ‘d’n herd’ met bakoven, en de plaats van de sopketel aan de achterzijde is bij de museumboerderij precies in spie- gelbeeld. Rechts van d’n herd is de geut, de kelder met daarboven de opkamer. Links de ‘goei’ kamer. Al- les nog in originele staat, zoals het vroeger was. Behouden voor het nageslacht, en inmiddels gemeen- telijk monument.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=