d'n Hadeejer april 2018
d ’ n hadEEjEr 21 Een uurtje snuffelen Roefelen is het Belgische woord voor snuffelen. “Zo bie- den wij kinderen in de laatste twee jaren van de basis- school de gelegenheid om een kijkje te nemen bij een aantal bedrijven en instellingen in hun directe woonom- geving. om eens mee te werken of om te beleven wat hun ouders dagelijks doen. Totaal krijgen bijna 260 kin- deren de kans zich over het dorp te verspreiden naar de deelnemende bedrijven.” Het gaat er voornamelijk om de kinderen een leuke en leerzame dag te geven. Ze ervaren niet alleen bijzon- dere dingen en zien verrassende bedrijven, waarvan ze het bestaan niet eens wisten, maar maken vooral mee, op een speelse manier, hoe het later zal zijn als ze zelf de arbeidsmarkt betreden. dat gaat in samenspraak met de bedrijven. “en als de kinderen na zo’n bezoek ook nog een (zelfge- maakt) presentje van het bedrijf mee krijgen, dan zijn ze helemaal gelukkig.” Inkijkje in het eigen dorp “elke kern in bernheze heeft een eigen werkgroep,” vertelt Janneke van Schijndel. “Wij werken voor Hdl en meestal doen er 100 tot 120 kinderen mee en rond de 30 bedrijven: winkels, sport, landbouw en veeteelt, horeca, transport, bouw en techniek, creatief, beauty. We hebben 8 categorieën, te vinden op onze website. op 16 juni ver- zamelen we bij I-meet. Tot 14 mei kunnen de kinderen zich aanmelden; ze moeten zich opgeven in groepjes van vier kinderen plus een begeleider (met rijbewijs) via www. stichting-ranja.nl . de scholen hebben informatie. Kinde- ren die op speciaal onderwijs zitten, kunnen ook inschrij- ven; ze moeten wel hier wonen. Het roefelen geeft een mooi inkijkje in wat er in het dorp gebeurt. de bedrijven zetten zich echt in, verzin- nen iets leuks. en als de kinderen terugkeren bij I-meet, vertellen ze hele verhalen aan elkaar en is de verras- sing dikwijls groot.” De bedrijven antonie bellemakers heeft vooral de kant van het bedrijf bekeken. Waarom zou men tijd steken in het ontvangen van een aantal kinderen, die slechts een uurtje rondkij- ken, maar waar men wel tijd en personeel in moet steken. ofwel, wat is het nut van de roefeldag voor het bedrijf? “voor een bedrijf is het belangrijk om bekend- heid te verwerven, zo- dat potentiële klanten weten wat men doet. ook is het belangrijk in de zoektocht naar toekom- stig personeel. Zeker in een kleine leefgemeenschap, waar veel consumenten geneigd zijn naar de grote stad te gaan, omdat ze niet weten dat men hetzelfde in het eigen dorp kan krijgen. met deelname aan de roefeldag laat een bedrijf niet alleen zien, dat het oog heeft voor de jeugd, maar dat het zich ook betrokken voelt bij de mensen in zijn ves- tigingsplaats. dat het zijn omgeving een warm hart toe- draagt. veel mensen weten niet eens, dat een bepaald bedrijf zich in hun dorp bevindt. daarom is het zo nuttig. natuurlijk is het leuk om kinderen te laten zien wat men doet. maar deze kinderen gaan allemaal naar huis met een nieuwe ervaring, nieuwe denkbeelden en laten hun ouders vol enthousiasme weten wat ze hebben gezien en gedaan. en, misschien loopt er onder de bezoekers wel een nieuwe timmerman, accountant of automonteur.” Super gezellig Jara verberne (12), roos van berkel (11) en Sille van der Pas (11) kozen vorig jaar als roefelnaam JaroSi en zijn toen bij restaurant negen, de brandweer en garage Hurkmans geweest. “Je mag je categorieën zelf kiezen, maar wordt ingedeeld,” vertellen ze. “overal ben je een uurtje aanwezig, je krijgt een rondleiding, maar zelf iets doen is het leukste. Je ziet als groepje écht wat er al- lemaal nodig is. In het restaurant moesten we bestek klaarmaken, munt plukken, groente snijden, mayonaise in de bakjes doen, kussens klaarleggen en de kaart en een bloemetje klaarzetten. dat zelf overal iets doen, dat was echt super gezellig.” dit jaar willen ze graag weer als groepje op stap en kie- zen voor organisatie, horeca en sport/beweging. Wat ze later willen worden? roos: “Iets technisch.” Jara: “Festival- of weddingplanner.” Sille: “Kok of iets met sport.” maar wie weet doen ze bij de komende roefeldag weer nieuwe ideeën op… Roefeldag 16 juni 9.00 tot 12.30 uur Inschrijven tot 13 mei www. stichting-ranja.nl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=