d'n Hadeejer augustus 2018

d ’ n hadeejer 7 Door tegenslag leren doorzetten’ I n t e r v i e w m e t M a r t va n Z a n d b e e k Leerkracht, profwielrenner, voetballer, timmerman, elektricien, hovenier, straten- maker… Mart van Zandbeek (35) heeft duidelijk een brede interesse en altijd 10 plannen in zijn hoofd. Een veelzijdig man met een boodschap die hij met verve uitdraagt: “Als je iets wilt, dan kun je het.” Wielrennen Mart en zijn toen nog hoogzwangere vriendin Sharon zijn net terug van een dagje wielrennen kijken in België. “Wielrennen is een levenswijze en de geschiedenis herhaalt zich,” vertelt hij met een twinkeling in zijn ogen. Van zijn vader en twee oudere broers kreeg hij de liefde voor het fietsen met de paplepel ingegoten en zijn neven nu ook. Doorzetten “Op mijn zestiende ging ik wielrennen en daar- door kreeg ik meer eigenwaarde. Ik was op de middelbare school onzeker. Ik werd er altijd uit- gezet, omdat ik me verveelde en de discussie aan- ging.” Zijn broer Arno won alle wedstrijden. “Dat was wel een contrast, omdat ik de rest niet kon bijhouden. Het heeft me 1 à 2 jaar gekost, voordat ik goed kon wielrennen. Dingen gebeuren nooit zomaar. Door de tegenslagen heb ik leren door- zetten. Bij wielrennen is het ook 99% tegenslag en 1% winst. Er kan er maar één winnen en je start met velen tegelijk. De topsport bracht me veel: toewijding, nooit opgeven en je kunt altijd meer dan je denkt. Als je denkt, hier ligt mijn grens, want ik ben op, dan kun je nog drie keer demar- reren,” lacht de renner. Hij spreekt duidelijk uit er- varing. Twee jaar reed hij als semi profwielrenner voor een Belgische ploeg wedstrijden tussen de wereldtoppers. Hij zette er heel veel voor opzij en fietste meer dan 20 uur per week. Ruimte geven Niet alleen zijn carrière als topsporter vormde zijn kijk op het leven en zijn visie als leerkracht, maar ook de mentaliteit van zijn ouders. “Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast,” hoorde hij als kleine jongen vaak. “Wij kregen de ruimte om ons- zelf goed te kunnen ontplooi- en. Alles kon en alles mocht. We werden grootgebracht met de nodige creativiteit, vakmanschap en sport.” Hij wil zijn leerlingen en zijn eigen kind ook altijd alle ruimte geven om te leren en te ontdek- ken. “Je hoeft niet per se te winnen om ergens vol- doening uit te halen. Als je weet dat je er alles aan hebt gedaan en het resultaat is dan niet wat je had gehoopt, dan is dat zo. Je kunt het evalueren en de voldoening uit het proces halen.” ‘Als je iets wilt, dan kun je het’ ‘

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=