d'n Hadeejer februari 2018
d ’ N hadeejer 25 Voor een aantal zaken zullen we blij- vend organisaties van buiten no- dig hebben, daarvoor zijn er al tal van samenwerkingsverbanden, maar natuurlijk is alle expertise van onze eigen inwoners ook van groot belang.” rObin: “In vergelijking met andere gemeenten wordt in Bernheze al niet veel extra ingehuurd. Wij vinden dat er zeer terughoudend omgegaan moet worden met het inhuren van ex- terne bureaus; wat kun je zelf, wat kan een buurgemeente betekenen, maar soms ontkom je er niet aan. Er is nu bijvoorbeeld extra capaciteit ingehuurd om alle bouwaanvragen voor plan Rodenburg zo spoedig mogelijk te behandelen. Wij vinden dat er veel meer en eerder aan eigen inwoners gevraagd kan worden hoe zij tegen zaken aankijken en wellicht ook hun steentje kunnen bij- dragen vanuit hun kennis en ervaring.” STIchTING acTIeF BurGerSchaP heeFT receNT aaN ONder aNdere aLLe ParTIjeN eeN BrIeF GeSchreVeN OVer erNSTIGe zOrGPuNTeN OVer SeNIOreN. BerNheze zOu IN 2022 eeN ‘deMeNTIeVrIeNdeLIjKe’ GeMeeNTe MOeTeN zIjN. rObin: “Uiteraard zijn wij ook voor een dementievriendelijke gemeente. Er lopen al veel zaken goed in Bernheze. Kijk wat er gebeurt in de gemeenschapshuizen en Willibrordcentrum, zoals dagopvang en informatiebijeenkomsten. Er zijn actieve KBO-besturen, OOB (Overleggroep Ouderen Bernheze – red.), Zonnebloem en Horizon. Maar er zijn ook nog zeker een aantal zaken uit te voeren zoals schuldhulpverlening, laaggeletterd- heid, mantelzorg, hulp in de huishouding en kwesties over mobiliteit, verkeer, voetpaden en sociale veiligheid. Ook extra woningen en woningaanpassingen voor ouderen verdienen aandacht. We hebben gemerkt dat de locatie Rodenburg voor ouderen toch te ver weg is om te gaan wonen.” rOb: “Een belangrijke zaak die dementievriendelijke gemeen- te. Vaak is het welzijn van ouderen groter, als ze zolang moge- lijk thuis kunnen blijven wonen. D66 wil dat de gemeente helpt met het mogelijk maken van huishoudelijke ondersteuning en voor passende huisvesting in de wijken zorgt. Concreet: meer levensloopbestendige woningen, de openbare ruimtes moeten voor iedereen goed toegankelijk zijn, vervoersmogelijkheden uitbreiden en makkelijker maken. Verder betere samenwer- king tussen vrijwilligers, mantelzorgers, cliënten en gemeente, waarbij wel de privacy goed moet worden beschermd. De soci- ale controle is gelukkig nog goed hier.” riCO: “Het aanpassen van huur- en koopwoningen zorgt ervoor dat ouderen langer zelfstandig kun- nen wonen. Hierbij mogen we ook de mobiliteit niet vergeten. Wij onderschrijven dat er onder andere grote behoefte is aan be- taalbare seniorenwoningen. De Hoofdstraat staat op de planning om aangepakt te worden en ook hier moet volgens ons rekening gehouden worden met dementerende ouderen. Een dementievriendelijk dorp bestaat ech- ter uit meer dan dat. Het gaat ook om herinrich- ting van winkels en het herkennen van dementerende ouderen op straat. Initiatieven op dit gebied willen wij onder- steunen en luisteren naar de burger werkt beter dan dat we als gemeente gaan verzinnen wat mensen nodig hebben.” eeN ‘dIGITaLe SOcIaLe KaarT’ : eeN weBSITe MeT INFOrMaTIe OVer aLLe FOrMeLe- eN INFOrMeLe OrGaNISaTIeS eN acTIVITeITeN rONdOM BeLaNGrIjKe TheMa’S IN eeN GeMeeNTe. waarOM IS er dIe NOG NIeT? rOb: “In het hele land zijn er sociale kaarten die hopeloos ver- ouderd zijn. Onze gemeente is hier sinds een jaar mee bezig. Ze heeft daarvoor alle burgerinitiatieven aangeschreven, zoals in Heeswijk-Dinther Actief Burgerschap en haar ‘welzijnstak’ Sa- mensterk HDL. De kosten voor het maken van de kaart draagt de gemeente. Deze is nog niet helemaal klaar, maar het gaat de goede kant op. Kijk maar eens op de website. Overigens vult Ons Welzijn de initiatieven in die kern-overschrijdend zijn.“ riCO: “Een digitale sociale kaart is op de site van het dorpsplein te vinden. Ik weet niet in hoeverre deze up to date en compleet is. Dit sluit aan bij de digitale dienstverlening van de gemeente. Hierin zijn nog heel wat meters te maken. Zo is de site van de gemeente, naar onze mening, niet meer goed in staat om de burger wegwijs te maken. Het ICT- samenwerkingsproject BLOU moet onder meer zorgen voor kwaliteitsverbetering. Analoge dienstverlening blijft ook nog steeds belangrijk en wij pleiten voor behoud van dit communicatiemiddel.” rObin: “Ik sluit me aan bij de reactie van Rob.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=