d'n Hadeejer januari 2018
d ’ n hadeejer 43 In dit interview vertelt Mirjam Godschalk, eigenaresse van Haar Drôme kappers, over de liefde voor haar vak en haar ontwikkeling als ondernemer. “Nadat ik de opleiding als kapster afgerond had en de nodige er- varing als bedrijfsleidster op had gedaan, nam ik in mei 1996 de kapsalon van Lies van Boven in Dinther over. Op 1 januari 1997 startte ik daar met mijn eerste eigen kapsalon.” “Een goede kwaliteit, door goed opgeleide mensen, met mogelijkheden tot ontwikkeling en daarnaast loopbaankansen creëren, dat is altijd mijn streven geweest.“ “Ik droomde vaak over meerdere salons waardoor er intern mo- gelijkheden tot detacheren zouden zijn. Daarom besloot ik in 2005 het pand in de Balledonk te kopen en drie jaar later een salon in Best. Ik nodigde mijn mensen uit om mee te denken en zo ontstonden er plannen voor een full-service concept op gebied van schoonheid- en nagelstyling. Door de jaren heen kwam ik er achter dat lang niet al mijn collega’s dezelfde behoefte aan uitda- ging in hun vak hadden, zoals ik dat had. Ik had daar alle begrip voor en paste mijn plannen daarop aan. De salon in Best, een goed lopende zaak, werd na 7 jaar weer verkocht en ik richtte me volledig op Haar Drôme kappers. Dat was een goed besluit.” Creativiteit met passie “Belangrijk is dat dat voelbaar blijft. We besteden dan ook veel aandacht aan trainingen, educatie en persoonlijke ontwikkeling. Ik ben continu bezig met het opleiden en specialiseren van mijn medewerkers. een specialisatie moet bij een persoon passen. Vaak groei je daar samen naar toe en blijft het een kwestie van korte-en-lange-termijn-denken.” “Ik haal graag het beste uit mijn mensen en we slagen daar alleen in, als iets ook bij iemand past. Iedere mens heeft zo zijn eigen kwaliteiten.” de klant “Onze focus ligt op de meest kritische klant; we houden er van om mensen aandacht en kwaliteit te bieden. Maar als een klant alleen een knipbeurt wil, dan is dat ook geen enkel probleem. De klant is koning.” “Als je naar de jonge vrouwen kijkt, die hebben bijna allemaal lang haar, knip technisch gezien dus een beperkte uitdaging. De grootste uitdaging ligt dan in de haarkleur. En daar zijn we goed in.” hier en nu Tijdens de afsluiting van ons gesprek vertelt Mirjam dat ze in het voorjaar in Toscane op cursus gaat. Haar Drôme kappers is door een internationaal bedrijf als pilot-salon gevraagd. Mirjam wordt daar getraind om in Nederland educatieprogramma’s aan andere salons te geven. Ze attendeert me ook nog even op de knipabon- nementen voor mannen en de make-up workshops die binnen- kort in de salon gegeven worden. Haar Drôme kappers biedt ook oplossingen aan voor mensen met een medische indicatie, bijvoorbeeld wat betreft haaruitval of hoofdhuidproblemen. ”We hebben een jong en dynamisch team met veel kennis en kunde, dat brengt enthousiasme en energie in het bedrijf,” zegt Mirjam trots. Tekst: José van der Heijden Foto’s: annerieke van den broek zaKeLiJK beKeKen HAAR DRÔME kappers ’ MirJaM, na 35 Jaar nOG steeds bevLOGen vOOr Het vaK
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=