d'n Hadeejer juni 2018

d ’ n hadeejer 51 ’Bij ons op de markt is het iedere dag een feestje’ Volgend jaar bestaat familiebedrijf ‘De Kaaskoning’ 75 jaar. De vierde generatie is er inmiddels aan het werk, waaronder twee van de drie dochters van Harold van den Heuvel en Anne- Marie van Kaathoven. Een mooi moment om met Harold naar het verleden en de toekomst te kijken. “Bij ons op de markt is het iedere dag een feestje.” Familiebedrijf Tegen het einde van de tweede wereldoorlog werd De Kaaskoning op- gericht door opa van Kaathoven. Een kleine zestig jaar later trouwde Harold, eigenaar van een concurrent, met kleindochter Anne-Marie. “In dit geval gingen de zaken voor het meisje, want nog voordat het huwelijk werd voltrokken, werden onze bedrijven samengevoegd.” In- middels is het bedrijf flink gegroeid: er rijden marktwagens van Düs- seldorf tot Schijndel en Heeswijk-Dinther en de vierde generatie is er aan het werk. Er is veel veranderd: de kramen, de markt en de con- sument. Harold is van marktkoopman manager geworden, een hele omschakeling. “Het aansturen van mensen is iets wat ik echt heb moe- ten leren.” Het woord marktkoopman is ook een beetje achterhaald, inmiddels is bijna de helft van de verkopers van het vrouwelijke ge- slacht, waaronder twee dochters Aafke en Imke. Markt Vroeger was het heel normaal dat mensen naar de markt gingen, De Kaaskoning: vier generaties op demarkt markten zijn de oudste handelsplaatsen en steden werden er omheen gebouwd. Inmiddels moet er hard gewerkt worden om klanten naar de markt te trekken. “Mensen weten eigenlijk niet wat ze missen. Op de markt krijg je nog echt persoonlijke aan- dacht en service. Keuren wat je koopt. De kooplui bieden kennis en kwaliteit en daarnaast kom je nog eens iemand tegen voor een gezellig praatje,” vertelt Harold. “Kom gezellig naar de markt, bij ons is iedere dag een feestje.” En mocht je denken dat het niet in je werkschema past: er worden lange dagen gemaakt en vanaf 7.15 uur ben je al welkom. De terugloop op de markt heeft niet al- leen met de veranderende consument te maken: “De gemeentes mogen hier ook meer in ondersteunen. Zorg dat jonge bedrijven, die echt vooruit willen, een plekje krijgen. Investeer in de markt.” ontspanning Ook in het marktwezen geldt: stilstand is achteruitgang. “We denken steeds na over de volgende stap, sturen steeds bij waar nodig. Daarnaast is er sprake van lokale marketing, want in Hees- wijk-Dinther kan zomaar een heel andere actie aanslaan dan er- gens anders. Op deze manier kunnen we inspelen op actualitei- ten.” Het is een druk en hectisch beroep, dus ontspanning is erg belangrijk. “Ik ben in mijn vrije tijd een fanatieke kleiduivenschut- ter. Dit is een echte concentratiesport, waarbij ik alle hectiek even van me af kan zetten.” Net als de passie voor kaas deelt Harold deze passie ook met zijn dochter Aafke. Lachend: “Ik moet meer gaan trainen, want nog even en dan is ze beter dan ik.” Meer informatie: www.dekaaskoning.nl Tekst Loes van gerwen Fotografie rené kuijs - Z A K E L I J K B E K E K E N -

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=