d'n Hadeejer mei 2018
d ’ n hadeejer 21 ‘De vrijheid die je voelt en de kracht van de motoren is onbeschrijfelijk’ Passie “Mijn eerste interesse lag bij de Luchtmacht. Met mijn voedingsallergie kwam ik helaas niet door de selectie en ben ik de opleiding Sport en Ge- zondheid Management gaan volgen in Nijmegen. Na mijn eindstage in Ethiopië wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen.” Ze besloot skiles te ge- ven in Oostenrijk en toen ze terugkeerde, kwam ze Niels van Emmerik tegen, een goede kennis en ondertussen piloot bij KLM. “Zijn verhalen lieten blijken dat mijn passie voor vliegen dieper zat dan ik dacht. Hij heeft me inzicht gegeven in de opleiding, het werkveld en de selectieprocedure. Ik was om, dit moest het worden! Ik kon me goed voorbereiden en werd aangenomen.” Opleiding “Ik ben selectie gaan doen bij de voormalig NLS, ondertussen CAE OOA Amsterdam. Het theore- tische gedeelte begon in Hoofddorp en vervol- gens, nadat ik alle vakken had afgesloten, mocht ik naar Mesa, Arizona in Amerika voor het prak- tijkgedeelte, dat uiteindelijk een jaar lang duurde. Mijn allereerste vlieguren, het was fantastisch. Vervolgens behaalde ik in Brussel mijn Europese certificering en mijn Nederlands/Europees vlieg- brevet en ging ik door naar Oxford voor de si- mulator.” Na de opleiding was de markt helaas niet zo denderend en zat de luchtvaart behoor- lijk op slot. “Behoorlijk frustrerend. Ik kwam er echt niet door. Ondertussen was ik bij Meesters van de Halm begonnen als manusje van alles. Ze hebben me altijd gesteund en de vrijheid gege- ven om mijn skills voor het vliegen bij te houden. Het moest en zou er ooit van komen. Er was voor mij namelijk geen beter kantoor dan een kantoor in de lucht: de vrijheid die je voelt en de kracht van de motoren blijft onbeschrijfelijk.” Mannencultuur Terwijl piloot als mannenberoep wordt gezien, stijgt het aantal vrouwen. “Beiden hebben kwali- teiten die goed van pas komen in een omgeving als de luchtvaart. Je merkt nog wel wat van de mannencultuur; die heerst zowel positief als ne- gatief. Sommigen zijn bijvoorbeeld van mening dat je als vrouw meer geschikt bent als stewardess. Maar in de groep word je vaak gezien als ‘one of the guys’ met de vunzige grappen en slappe klets erbij. Ik ben niet op mijn mondje gevallen, dus wil ik er nog wel eens een schepje bovenop doen. Niet erg, ik word liever als een van hen gezien dan een geval apart.” Barcelona Sinds februari is ze begonnen met de trainingen bij Vo- lotea, een maatschappij die voornamelijk in Zuid-Eu- ropa werkzaam is, met de hoofdbasis in het Italiaanse Venetië en het hoofdkantoor in het Spaanse Barcelo- na. “Ik ben begonnen in Barcelona met Groundschool, theorie over het type vliegtuig dat we gaan vliegen en alles daaromheen. In de avond kregen we trai- ningen in procedures tijdens verschillende fases van de vlucht. Ieder vrij uurtje zaten we in de door ons zelf nagebouwde cockpit. Vervolgens vlogen we naar Burgess Hill voor simulatorsessies en voor de base training naar Bilbao, waar de eerste echte vlucht en landingen werden gemaakt.” Haar basis gaat het Ita- liaanse Genua worden. Samen met mijn vriend ga ik me daar settelen. Ik heb het geluk dat hij vanaf begin af aan gezegd heeft met me mee te gaan, wat me veel rust heeft gegeven. Ik kan niet wachten dit avontuur samen aan te gaan, uren op te bouwen en vooral te genieten.” Dromen najagen ‘Er is niets wat je niet kunt bereiken’; dat hebben haar ouders en broer en zus haar altijd meegegeven. “Dro- men zijn er om achterna te jagen en gelijk hebben ze. Laat je vooral niet tegenhouden door het ‘maatschap- pelijk beeld’; als iets jouw droom is, maak deze waar. Ongeacht andermans mening.” Ook de woorden van haar onlangs overleden 100-jarige oma, ’Het komt wel goed meidje, unne keer komt het allemaal goed’, zijn veelbelovend geweest. “Ze heeft me tot het allerlaat- ste moment gevolgd!” Tekst Maud van de Wetering Fotografie: Annerieke van den Broek De F16’s en Apaches aan de muur in plaats van de Backstreet Boys op de slaapkamer van haar en die van haar zus, hebben gezorgd voor de eerste kriebels. Mieke Goossens (30), geboren en getogen in Heeswijk-Dinther, op de Hommelsedijk, de boerderij met de put voor het huis. Vroeger werkte ze samen met haar zus Maike, broer Wouter en haar schoonbroer bij De Toren en later bij de Halm. Nu maakt ze haar droom waar als piloot bij Volotea, een Spaanse low budget vliegmaatschappij.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=