d'n Hadeejer november 2018

de mogelijke consequenties van acties inzien. Wanneer het huiswerk niet is gemaakt, maak ik samen met het kind een planning, zodat het de volgende keer hopelijk wel goed gaat. Ik denk dat het voor hun ontwikkeling erg belangrijk is.” Het is wat lastiger te merken, als een kind gepest wordt in de klas. “De kinderen spreken elkaar tegenwoordig vooral online veel. Kinderen uit mijn klas komen ook niet allemaal uit dezelfde woonplaats. Ik ben er niet bij als vervelende dingen worden gezegd via WhatsApp. Als een gebaar achter mijn rug om wordt gemaakt, kan het zijn dat ik het niet zie. Het gaat snel en wat gefluister zou ik misschien nog horen, maar een gebaar gaat veel snel- ler. Dat zijn wel lastige dingen.” Om die reden wordt er tijdens de lessen veel aandacht besteed aan internet en sociale media. “Kinderen uit mijn klas hebben daarbij de neiging alles op internet te geloven. Het is natuurlijk niet zo dat alles wat geschreven wordt op Wikipedia, klopt. Ze prikken er minder snel doorheen.” Voordelen Er zitten natuurlijk ook voordelen aan het spreken van gebarentaal. Zo was Anneleen eens met collega’s bij de Efteling, vóórdat de Efteling-app bestond. In gebarentaal kon ze aan haar collega die vooraan in de rij stond, vragen hoe lang zij er al wachtte; zij gebaarde vanaf een afstand dat het een uur was. Dat is een van de voordelen. Op een teamuitje met luide muziek gaat communiceren met handen ook wat handiger. “Dat zijn grappige momenten. Het kan ontzettend handig zijn,” lacht de docente. d ’ n hadeejer 9 Jannemeis Jannemeis Tekst Birgit Baren Fotografie Annerieke van den Broek

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=