d'n Hadeejer april 2019
D ’ N HADEEJER 19 ’Het mooie aan ons werk is dat mensen zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen’ * En dan gaat ze op weg naar een cliënt die volledig bedlegerig is. Deze wordt volledig op bed verzorgd, krijgt zijn medicatie en Yorien verzorgt het ontbijt. * Tegen de klok van 11 vertelt de volgende cliënt dat zij eerder op de ochtend is gevallen. Gelukkig heeft mevrouw alleen wat blauwe plekken. Toch vult Yorien samen met mevrouw een MIC in, een ‘Melding Incident Cliënt’, waarin komt te staan hoe mevrouw gevallen is en waardoor en of er letsel is. Er wordt gebeld naar de volgende cliënt dat het wat later wordt. Yorien legt nog contact met de familie van mevrouw om ze op de hoogte te brengen en te vragen of ze vandaag nog bij mevrouw langs kunnen komen. * Dan gaat Yorien naar de laatste cliënt van vandaag, iemand die terminaal is. Zekomt hier voor eenextracontrole, omde temperatuur op te meten en een kuur toe te dienen. Met de mantelzorger wordt doorgesproken wat er nodig is en Yorien neemt contact op met de arts om even af te stemmen. * Aan het einde van de dienst staat een evaluatie van het leefplan gepland met een cliënt, zijn contactpersoon en de wijkverpleegkundige. Het leefplan wordt ieder half jaar geëvalueerd en wordt tussentijds aangepast waar nodig. Als woonzorgbegeleider spreekt Yorien met de mensen door of er aanpassingen nodig zijn, of er vragen zijn en of de mensen tevreden zijn. Om de dag af te sluiten fietst Yorien nog even langs kantoor om een kopje koffie te drinken met haar collega’s. “We werken zelfstandig, maar hebben regelmatig contact met elkaar. We proberen ervoor te zorgen dat cliënten zo min mogelijk verschillende gezichten zien, dus we werken meestal in dezelfde route. Dan is het fijn om af en toe even bij te kletsen.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=