d'n Hadeejer augustus 2019
8 D ’ N HADEEJER DURVEN EN DOEN Goed communiceren en afstemmen op de ander - persoon- lijk, in vergaderingen, via app, mail en social media - is bijvoor- beeld wat Sanne geleerd heeft, iets wat haar heel nuttig lijkt in de toekomst op haar werk of voor haar vervolgopleiding. Sanne: “Je hebt er altijd iets aan. Dat gaat ook allemaal van- zelf. Je moet het gewoon durven en doen!” Dat beaamt Suze: “De eerste keer dat ik een bedrijf ging bellen met de vraag of ze ons wilden sponsoren, vond ik dat natuurlijk heel span- nend. Maar nu gaat dat steeds gemakkelijker.” Ook Sanne zegt het soms nog wel eens moeilijk te vinden als ze het geld of een keuze moet verantwoorden. Sanne: “In mijn rol als voorzitter wordt er verwacht dat ik bij alle commissies een oogje in het zeil houd en het aanspreekpunt ben. Soms is die verantwoordelijkheid wel groot, maar ik vind het ook weer heel leuk om iedereen te helpen en overzicht te houden hoe alles loopt en gaat.” GOEDE SFEER “We leren voors en tegens af te wegen om beslissingen te kunnen nemen, we leren plannen, organiseren en afspraken nakomen. Het belangrijkste vinden we dat wij het als groep leuk hebben,” vertelt Suze. “Als er een goede sfeer hangt bij de leden van Operatie Injectie, dan stralen we dat ook uit naar anderen. Zo gaan onze acties erop vooruit, want dan willen leerlingen ook meedoen en blijven wij gemotiveerd om ermee door te gaan.” INSTROMERS Sanne: “We hopen dat dit aanstekelijk werkt en we onze kennis en ervaring door kunnen geven aan alle nieuwe vier- deklassers die elk jaar instromen.” En dat instromen bij Ope- ratie Injectie kent een heus ritueel. Dat is stiekem misschien ook wel wat Sanne en Suze trok - je wordt immers niet zo- maar lid. De dames leggen uit dat leerlingen zich vanaf klas 3 kunnen aanmelden. Sanne: “Het is eigenlijk een hele sollici- tatieprocedure. Leerlingen die geïnteresseerd zijn, schrijven een motivatiebrief en komen bij het bestuur op gesprek. Ver- volgens overlegt het bestuur wie ze eruit vonden springen en door mag naar de laatste ronde. Dit is ons bekende OI-diner, bij Kasteel Heeswijk.” OI-DINER Sanne gaat verder: “Wij als Operatie Injectie (OI) organiseren dit diner: één van de commissies doet de promotie om gas- ten te werven en kookt een Indiaas driegangenmenu en de leerlingen die willen instromen, serveren en doen de afwas. Dit is voor ons een mooie mogelijkheid om de ‘sollicitanten’ te observeren. We zien bijvoorbeeld hoe spontaan ze zijn en hoe ze reageren als ze een opdracht krijgen. Aan het einde van de avond kiezen we met onze hele groep wie OI tijdens zijn bovenbouwjaren mag versterken en maken dat bekend. Voor de sollicitanten is dat een intens blij of enorm verdrietig moment.” “Ik weet nog dat ik als derdeklasser een biertje liet vallen tij- dens het OI-diner”, zegt Suze. “Oh, joh, dat vond ik zó erg! Vooral omdat er altijd een verhaal rond ging dat je niet bij OI zou komen als je wat zou laten vallen. Ik zag het lidmaat- schap al helemaal aan mij voorbijschieten!” ENTHOUSIASME DELEN VIA INSTAGRAM De meiden merken dat veel dingen invloed hebben op het aantal leerlingen dat deelneemt aan een activiteit. Suze ver- telt: “Het ligt natuurlijk aan het soort activiteit. Sommige ac- tiviteiten keren jaarlijks terug en dan moeten we af en toe zelfs een limiet vaststellen, omdat er anders teveel leerlin- gen meedoen. Bij andere activiteiten merk je juist dat we wat harder moeten trekken om mensen enthousiast te maken. We promoten onze activiteiten via Facebook en Instagram. Daar is bijna iedere scholier op te vinden, dus ons bereik is heel groot.” Sanne: “En het is ook keileuk om onze successen daarop te delen. Zoals foto’s van enthousiaste deelnemers en de opbrengst van de activiteiten.” Operatie Injectie is te volgen via www.facebook.com/ OperatieInjectie1968 of op Instagram via @operatie_injectie. En als mensen Operatie Injectie willen steunen, mail dan naar: oi@bernrode.nl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=