d'n Hadeejer januari 2019
D ’ n HaDeejer 27 beheer. Met de vrijgekomen ruimte kun je weer mooie groene zaken creëren.” veiLig verKeer Renier: “We willen de kwaliteiten van het dorp accentueren. De weg op bepaalde gedeelten pleinachtig inrichten en daardoor het gedrag van de automobilisten beïnvloeden.” Robin: “Er komen geen verkeersplateaus of verkeersdrem- pels, maar we kiezen in eerste instantie voor een chiquere oplossing. We gaan nu al goed kijken naar de verkeersintensiteit in de omliggende straten van de Traverse, zodat we straks weten of het daar drukker is geworden. Een beetje drukker mag wel, maar we willen de problemen niet verplaatsen.” Jacqueline: “We moeten ook goed kijken naar de breedte van de trottoirs en de benodigde ruimte voor het veilig wegrijden van de auto’s op de uitritten.” MarKante pLeKKen en BoMen Er komen zogeheten markante plekken ter hoogte van Den Dolvert, St. Servatiuskerk, Aakant, Raadhuisplaza, Pastoor Maasstraat en Dr. Boutkanstraat. Robin: “Dat kan zijn door middel van accenten in bestrating of in de soort verlichting. Een kunstwerk zou ook kunnen. Er komen niet overal dezelfde bomen. We willen biodiversiteit. Bomen zijn een belangrijk duur- zaam middel om het leefklimaat te verhogen. Denk aan de hittestress van de afgelopen jaren. Er wordt ook gelet op het gebruik van duurzame materialen bij de uitvoering en waar kan worden materialen hergebruikt.” Jacqueline: “Daar waar mogelijk, worden lokale ondernemers ingescha- keld.” Sinds 2018 wordt er door de gemeente nauw samengewerkt met Actief Burger- schap, bewoners en vakspecialisten. Gaat in 2019 nog de eerste schop de grond in, zoals wethouder Rein van Moorselaar beloofde? We gaan in gesprek met Jac- queline van Uden van de Werkgroep Verkeer van Actief Burgerschap, Robin van ’t Veer, projectleider bij de gemeente, en Reinier Gerritsen, landschapsarchitect. KeuZes In november werd het voorkeursontwerp gepresenteerd met de profielen voor de wegvakken (zie afbeeldingen - red.). Afhankelijk van de ruimte die beschikbaar is in het gebied, wordt het smalle- of brede profiel toegepast. Tijdens de bewonersavonden waar iedereen kon meedenken en input le- veren, is veel informatie opgehaald. Er is veel draagvlak voor de volgende gemaakte keuzes: Reinier: “Als belangrijkste speerpunt is genoemd de veiligheid voor weg- gebruikers en met name de kwetsbare. Daarom wordt voor het gebied een 30 km-zone vastgesteld. Verder komt er geen knip in het tracé waarbij de traverse op sommige plekken afgesloten wordt voor doorgaand verkeer.” Robin: “Je moet dan een draailus maken of het verkeer moet verder door de wijken. Dat wil je niet. Uit onderzoek is gebleken dat 85% op de traverse bestemmingsverkeer is.” Jacqueline: “Dit voorstel is daarom niet verder uitgewerkt. We willen juist verbinding leggen.” Anders krijg je een dood centrum, vindt ook Robin. Alle ventwegen over het gehele traject verdwij- nen vrijwel zeker. Robin: “Ventwegen zijn smal en duur in onderhoud en ‘De totale plankaart is in stukken opgeknipt’ TRAVERSE: voorlopig De plannen voor de herinrichting van de doorgaande weg in de kom van Heeswijk-Dinther krijgen steeds meer vorm. over een afstand van drie kilometer worden in fases de gouverneursweg, Hoofdstraat, sint servatiusstraat, raadhuisplein, edmundus van Dintherstraat en Brouwersstraat aangepakt, inclusief aan- sluiting van de zijstraten. De verwachting is dat knelpunten opgelost worden en het centrum profiteert van een kwaliteitsimpuls waar we allemaal voordeel van hebben. Tekst thea van der Doelen Fotografie rené Kuijs Vormgeving evie verhoeven
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=