d'n Hadeejer november 2019
D ’ N HADEEJER 25 Omdat wij graag willen weten hoe de lezer denkt over ons maga- zine, de website en onze social media berichten en om iedereen de kans te bieden zijn of haar mening te geven, hebben we het lezersonderzoek samengesteld. Veel hulp hierbij kregen we van Harm van Kessel (24) uit HaDee, die een Masterstudie Strategic Management and Entrepreneurship in Tilburg volgt. Hij heeft dit lezersonderzoek voor D’n HaDeejer opgezet. Ons doel was vooral om te weten hoe lezers over het blad en de online media denken, zodat we het magazine en de website nog meer op maat kunnen maken. We ontvingen enkele honderden reacties, waarbij opvalt dat liefst 95 procent van de respondenten 31 jaar of ouder is. Dit kan be- tekenen dat onze lezers vooral 30-plussers zijn of dat jongeren minder geneigd zijn een enquête in te vullen. De verhouding man- vrouw was 45-55 procent. Persoonlijke verhalen In de enquête konden respondenten cijfers geven aan de vaste ru- brieken. Hieruit blijkt de interviews (8,01), de rubriek Dorpspraat (7,86) en de verhalen over Hadeejers (7,72) het meest worden ge- waardeerd. Overigens was er geen enkele rubriek die een onvol- doende behaalde. De dikke voldoendes vertalen zich ook in de antwoorden op de vraag waarvan je meer zou willen zien in D’n HaDeejer. Hier zegt één op de vier ondervraagden dat ze meer (diepte)interviews en verhalen willen lezen, de Dorpspraat is een goede tweede en actu- eel dorpsnieuws, zoals plannen met de Heeswijkse kerk en nieuwe woonwijken, staat op de derde plaats. Ook sport en oude dorps- foto’s worden meerdere malen genoemd. Dat ‘de vrijwilliger’ wordt gewaardeerd, blijkt wel uit de antwoor- den op de vraag of je suggesties hebt voor D’n HaDeejer. Met ruim 10 procent staat de tip ‘interview met vrijwilligers’ bovenaan. Vaker genoemd worden ook ‘Een kijkje in het leven van…’ en historie in HaDee. Actueel nieuws Online worden de actuele nieuwberichten het meest gewaardeerd. Bijna 40 procent van de ondervraagden gaf aan dit het liefst te le- zen op onze website. De helft bezoekt dagelijks tot één keer per maand de site. Facebook is een goede tweede, Instagram en Twit- ter wordt weinig tot bijna nooit bekeken volgens de respondenten. Tot slot gaf maar liefst driekwart van de lezers aan een eventuele financiële bijdrage te willen leveren. Maar wel: indien noodzakelijk. ‘Als de organisatie het anders niet meer financieel zou kunnen bol- werken’, zo gaf een respondent aan. Een deel van de lezers vindt juist het feit dat het blad gratis is de charme van D’n HaDeejer. Tekst Annemieke van der Aa Vormgeving Monique Raaijmakers houd het vooral lokaal ENQUÊTE: Interviews met en verhalen over Hadeejers, de rubriek Dorpspraat en actueel dorpsnieuws. Dat is wat de lezers van D’n HaDeejer vooral willen lezen in het maandblad. Online worden de actuele nieuwsberichten en (foto)verslagen van evenementen het meest gewaardeerd. Dit blijkt uit de grote ‘HaDeejer enquête’ die we onlangs hielden. ‘Ons doel was vooral te weten hoe lezers over het blad en de onl ine media denken’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=