d'n Hadeejer november 2019
36 D ’ N HADEEJER WAAR STAAN WE NU? Uit het overleg van 28 oktober met provincie en Arriva is ge- bleken dat het niet makkelijk is om op één lijn te komen over het ontwerp. We hebben nog een keer gekeken naar: 1. De invulling van de markante plekken in relatie tot veiligheid We hebben het gehad over ‘Hoe kunnen alle weggebrui- kers zo goed mogelijk samen gebruik maken van de mar- kante plekken en pleinen?’ En ‘Hoe kunnen we de veilig- heid van zwakkere verkeersdeelnemers waarborgen?’. Met specialisten op het gebied van verkeer worden de markante plekken en de ‘slinger’ weer verder uitgewerkt. 2. De rijtijden van de bus Arriva heeft een contract met de provincie waarin ze ge- bonden zijn aan de bestaande dienstregeling en rijtijden. Arriva voorziet namelijk vertraging op de Traverse bij aan- leg van diverse markante plekken. Als gevolg hiervan zou er een extra bus moeten worden ingezet of in het andere geval zou zelfs de buslijn van de Traverse af gaan. Dat laatste is absoluut geen wenselijke situatie en draagt ook zeker niet bij aan het vergroten van de leefbaarheid. Iets wat we juíst willen bereiken met de nieuwe inrichting van de Traverse. We zitten binnenkort weer met deze partijen aan tafel om tot overeenstemming te komen. Gelukkig zijn er voor een aantal andere punten reeds keuzes gemaakt In overleg met de provincie, Arriva en Fietsersbond is beslo- ten om het smalle gedeelte van de weg aan te passen naar 6.00 meter en het brede gedeelte aan te passen naar 6.50 meter. Op zowel het smalle als het brede stuk van de weg weg. Deskundigen en de Fietsersbond hebben ‘de slinger’ (krui- sing Abdijstraat- Monseigneur van Oorschotstraat) onder- zocht en besproken op het gebied van verkeersveiligheid. Het is en blijft een lastig kruispunt waar veel verkeersbewe- gingen plaatsvinden. De belangrijkste conclusies zijn dat de fietser een duidelijke plek moet krijgen, dat de vrachtwagens niet direct voorrang hebben vanaf de Abdijstraat en Monseigneur van Oorschot- straat én dat de fietser die vanaf de slinger linksaf gaat goed zichtbaar moet zijn. Een andere uitkomst is dat de rijsnelheid van het autoverkeer niet te hoog mag zijn om de verkeersvei- ligheid van de fietser te waarborgen. DETAILS IN HET ONTWERP Openbare Verlichting Verlichting draagt bij aan de beleving, veiligheid en het dorp- se gevoel van uw nieuwe dorpsstraat. De juiste verlichting op de juiste plaatsen is een vereiste voor een goed ontwerp. We willen dat de lichtmasten met armaturen eenheid uitstralen. Daarbij is er ook gelet op de kosten voor het beheren en on- derhouden van de Traverse vanuit de gemeente. Groen Ondertussen wordt er voor een paar delen van de Traverse een Boom Effect Analyse uitgevoerd. Er wordt onderzocht welke bomen kunnen blijven en welke er gekapt moeten worden. Soms is kap onvermijdelijk, maar vaak zijn er alter- natieven mogelijk. Door een creatief ontwerp kan de boom dikwijls duurzaam op zijn plek blijven staan. Klimaat We vinden het belangrijk om bij nieuwe ontwikkelingen re- kening te houden met de toekomst. Daarom denken we bij- voorbeeld bij de Traverse ook na over oplossingen voor het opslaan van regenwater, hoe het regenwater de bodem in zakt en het verminderen van tegels en verhardingen. Traverse Heeswijk-Dinther Traverse Heeswijk-Dinther Advertorial
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=