d'n Hadeejer april 2020

Daisy Gijsbers (35) “Als docent kan ik zeggen, dat mijn werk er sinds enkele weken heel anders uit ziet. Ik ben trots op ons team dat het online lesgeven zo snel van de grond heeft gekregen. Via Microsoft Teams hebben we contact met alle kinderen. Als dit via de kinderen niet lukt, dan benaderen we de ouders. We krijgen ook tips van ouders hoe dingen beter/anders kunnen. Die nemen we mee in de nieuwe weekplanning. Ik ga nu een instructiefilmpje maken, zodat ik de kinderen weer nieuwe stof kan uitleggen. Ik mis het fysieke contact met mijn leerlingen wel heel erg.” “Ik volg lessen via het programma Snappet op de laptop. Ik begin elke dag om 08.30 uur. Als ik klaar ben met mijn lessen, doe ik nog extra werk, zodat mijn punten omhoog gaan. De meeste dingen kan ik wel alleen. Vragen over de lessen stel ik aan papa of mama. Ik kan dat ook via een chat met mijn juf. Ik moet dan wel een tijdje wachten op antwoord. Soms gaan de juf en ongeveer vier kinderen tegelijk online in vergadering en krijgen we nieuwe lesstof uitgelegd. Op deze manier lessen volgen gaat best goed, maar ik mis mijn klasgenootjes wel.” “Wij vinden het leuk om via de computer te leren. Soms moet mama zeggen dat we gaan stoppen, anders blijven we doorgaan.” Noor: “Ik krijg alle vakken via de computer, behalve schrijven. Rekenen vind ik wel moeilijk. Ik heb sommen tot de 1.000. Pas was ik jarig en heb ik iets geknutseld voor alle kinderen die anders op mijn feestje zouden komen. Van de juf heb ik een kaart gehad.” Hein: “Ik krijg ook les via de computer, maar soms heb ik ook werkjes op papier. Dat is ook wel fijn. Als we klaar zijn met school, gaan we samen hutten bouwen. En we logeren iedere nacht gezellig bij elkaar.” “Ik krijg elke week een werkschema door van mijn meester. Ik houd me niet aan die tijden. Ik werk liever volgens mijn eigen schema. Ik ga meestal in één keer door. Ik kan me dan beter concentreren en ik ben dan de rest van de dag vrij. Via videobellen helpen alle klasgenootjes elkaar. Dat is voor mama ook fijn. Zij kan dan meer mijn zusje Maud en broertje Jesse helpen met lesgeven. Afspreken met vriendinnen doe ik nu ook online. Thuis doen we nu wel vaker spelletjes met elkaar.” Collette Bosch (26) Maud van Heessel (11) Dorps praat Vanwege het coronavirus zijn de scholen dicht. Hoe verlopen de lessen online? Tekst Ardith Manders Fotografie Selfies Vormgeving: Corina Gloudemans Noor (8) en Hein (6) van Hemmen “Elke ochtend moet ik beginnen met lezen. Daarna maak ik reken- en taalopdrachten. Mijn twee zussen zitten al op het voortgezet onderwijs en kunnen mij helpen als ik het zelf niet weet. Met Classroom kunnen alle klasgenootjes vragen stellen aan elkaar en elkaar helpen. Soms zijn er computerstoringen. Dan is het wel lastig. Om 11 uur mogen we iets creatiefs doen. Ik maak soms een sudoku online of ik ga knutselen. Als ik klaar ben met mijn lessen, ga ik lekker trampoline springen. Heel soms spreek ik nog af met mijn vrienden, maar dat is nu wel lastig.” Tim van de Meerakker (12) Demi Verstegen (12) d’n HaDeejer - 11 “Sinds een paar weken heb ik er als ouder een belangrijke taak bij; lesgeven aan mijn dochter Fay (9). Ik verdeel het weekschema dat Fay van school krijgt, op in dagtaken. Het lesgeven kost veel tijd. Gelukkig neemt mijn dochter mijn uitleg goed aan. Keersommen en verhoudingstabellen moet ik op een andere manier uitleggen dan dat ik deze destijds zelf heb geleerd. Dat is best lastig. Ik vind het belangrijk dat we structuur in de dag houden. We staan op tijd op en kleden ons normaal aan, voordat we aan de online lessen beginnen. Ik werk zelf in een vitaal beroep. Op mijn werkdagen begeleidt mijn man onze dochter.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=