d'n Hadeejer april 2020
d’n HaDeejer - 17 In het centrum van corona Opschalen Cathelijns normale dagelijkse werk, het verbeteren van pro- cessen en aanpassen van systemen, is grotendeels stil komen te staan. ”Nu is alles anders. Het aantal vragen en bestellingen voor desinfectiemiddelen en handzepen is geëxplodeerd. Ik houd me nu grotendeels bezig met het matchen van vraag en aanbod, het verdelen van producten onder be- staande klanten en het inspringen op noodkreten vanuit de regionale zorg.” De toegenomen vraag heeft een grote invloed op de werkzaamheden bij Spectro. “Het begon voor ons toen het coronavirus in Italië bevestigd werd in febru- ari. We hebben flink moe- ten opschalen en ook af- vulcapaciteit buiten ons eigen bedrijf moeten zoe- ken. Ook hebben we he- laas orders moeten weigeren of moeten halveren om toch zoveel mogelijk klanten in ieder geval een deel te kunnen leveren. Dit werd ons niet door ie- dereen in dank afgenomen. Een telefooncentrale is ingeschakeld om ons te helpen met de grote hoe- veelheid telefoontjes. Er wordt extra gewerkt in de weekenden. Dringende verzoeken worden op elk moment van de dag besproken.” Vitale beroepen Het ‘crisisteam’ (vijf personen, waar Cathelijn ook deel van uit maakt) vergadert geregeld. “We bespreken welke maatregelen nodig zijn en welke opties we hebben om aan de grote vraag te blijven voldoen. Het blijft een constante uitdaging, soms zelfs worsteling, om met de steeds veranderende om- standigheden om te gaan. Het is steeds schakelen. Wij zijn ook nog afhankelijk van onze leveranciers. Wat kunnen zij nog wel, of juist niet meer leveren? Wat kan onze produc- tiecapaciteit aan?” Ook op de werkvloer zijn aanpassingen gedaan volgens richtlijnen van het RIVM. “Geen gezamen- lijke lunches in de kantine, geen bezoeken buiten of op het bedrijf, werkplekken zijn uit elkaar gehaald. Indien mogelijk wordt er thuis gewerkt. Er wordt zoveel mogelijk gedaan om iedereen gezond te houden. De hele reinigingsketen behoort ook tot de vitale beroepen en mag niet stilvallen. Wat me per- soonlijk het meest raakt, zijn de noodkreten vanuit de zorg: huisartsen, ziekenhuizen, thuiszorginstanties of apotheken. Soms zijn ze hele dagen aan het bellen in een zoektocht naar desinfectiemiddelen. Als ik ze daarbij kan helpen, zodat zij weer door kunnen met zorgtaken, dan geeft mij dat energie om door te gaan.” Cathelijn van der Meijden (1975), geboren in de Sint Servatiusstraat in het huis genaamd ‘De Langenhof’, werkt bij Spectro te Oss. Een familiebedrijf met inmiddels de tweede generatie aan het roer en zo’n vijftig medewerkers in dienst. Deze firma ontwikkelt en produceert reinigings- en desinfectiemiddelen voor professioneel gebruik. Het coronavirus eist een enorme flexibiliteit van haar en haar collega’s. ‘Het is steeds schakelen’ ‘Als ik kan helpen, geeft me dat de energie om door te gaan’ Tekst Rene van der Pas Fotografie Ronald van Hastenberg Vormgeving Collette Bosch
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=