d'n Hadeejer april 2020

d’n HaDeejer - 25 goed kunnen beoordelen of een alternatief geneesmiddel de juiste keuze is. Dat mensen zoeken naar alternatieve genees- middelen begrijp ik heel goed. Echter kan ik als professional lang niet altijd inschatten welke bijwerkingen deze alterna- tieve middelen hebben en of ze samengaan met andere ge- neesmiddelen. Met reguliere geneesmiddelen lukt dit wel. Het is de eigen verantwoording van de patiënt om goed na te denken over het gebruik van deze middelen. Het gaat im- mers om je eigen gezondheid.” Corona (COVID-19) Ik wil even met Sanne inzoomen op de actualiteit en gekke gewaarwording: Corona oftewel COVID-19. Een onzekere en vreemde tijd voor mensen. Crisistijd. Hoe is onze apotheek hier op voorbereid? Ligt er een crisisplan klaar dat inzetbaar is op momenten als deze? “Jazeker. Als apotheek ben je hier op voorbereid. We werken samen met twee apotheken in Veghel. Drie weten meer dan één. Het voorbereiden op een crisis is ook een taak van de apotheker. Zorgen dat er is na- gedacht over problemen, voordat deze zich voordoen. Ofte- wel het dak repareren als de zon nog schijnt.” Wat voor maatregelen moeten er helaas genomen worden? “We ervaren veel onzekerheid bij patiënten. Over hun ge- zondheid, maar ook de kans op besmetting. Er komen re- latief veel ouderen bij ons over de vloer en de risico’s zijn voor hen groter dan voor jongeren. We hebben verschillende maatregelen genomen. Zo bezorgen we vaker medicijnen en hebben we onder andere een extra wand geplaatst ter be- scherming van patiënten en medewerkers.” Wordt er naast toiletpapier ook gehamsterd in medicijnen? “We zeggen, net als de overheid en collega-apotheken, tegen patiënten dat het hamsteren van medicijnen niet nodig is. De meeste mensen hebben daar wel begrip voor. Het is na- tuurlijk vervelend dat we afstand moeten houden. We willen betrokken zijn bij onze patiënten. Best een dilemma in deze tijd, wat we erg moeilijk vinden. Naast professionals zijn we namelijk ook gewoon mensen!” ven. Even tijdens de lunchpauze naar de apotheek is dus een oplossing.” Apotheken werken ook nog op regionaal niveau samen. “Patiënten kunnen buiten de openingstijden van hun eigen apotheek terecht bij de Regioapotheek Bernhoven in Uden. Zo kunnen ze 24 uur per dag aan hun medicijnen ko- men. Zelf heb ik daar ook regelmatig dienst en zie ik onze ei- gen patiënten voorbij komen. Het vraagt inderdaad een ritje naar Uden, maar daartegenover staat dat er op elk moment goede zorg is.” Macht zorgverzekeraars Altijd op zoek naar de beste oplossing. “Dat is niet altijd ge- makkelijk in deze tijd waarin de zorgkosten steeds hoger worden. Zorgverzekeraars spelen een belangrijke rol. De re- gels en voorwaarden zijn de afgelopen jaren aangescherpt. Graag helpen we mensen zo goed mogelijk, maar het wordt ons soms aardig lastig gemaakt. We zijn helaas gebonden aan de regels die ons worden opgelegd. Toch is mijn erva- ring dat er meestal wel een goede oplossing wordt gevonden waar patiënten zich goed bij voelen.” Hoe gaan jullie om met plotselinge schaarse producten, zo- als de pil bijvoorbeeld een tijd terug? “We doen wat we kun- nen. Als er leveringsproblemen zijn, dan hebben eigenlijk alle apotheken daar last van. Onze groothandel zoekt namens de aangesloten apotheken naar oplossingen. Lukt dat niet? Dan gaan we op zoek naar andere manieren om aan bepaalde middelen te komen. Een voorraad bij een collega-apotheker of misschien een alternatief middel. Maar soms is het er sim- pelweg niet en kunnen wij het als apotheek niet mooier ma- ken dan dat het is.” Alternatieve geneesmiddelen “Als apotheker leer je uit te gaan van resultaten uit weten- schappelijk onderzoek. Het probleem is dat we niet altijd ‘Het dak repareren als de zon nog schijnt’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=