d'n Hadeejer april 2020

kun je hier vervolgens je eigen instructie aan geven en het op jouw manier doen. Dus je ervaart toch een soort van vrijheid, zoals je dat ook hebt, wanneer je voor de klas staat.” “Alleen is in deze situatie het groepsgevoel lastiger te creëren”, vindt Peter. Toen en nu Voor Anja en Peter is er veel veranderd in het onderwijs door de jaren heen. Peter: “Dat is alleen al zoals je kijkt naar het papierwerk dat we voor instanties gereed moeten hebben. Vroeger was dat in Nederland anders geregeld, was er een basis van vertrouwen op je leerkrachtvaardigheden.” Anja: “Klopt. We hebben een tijd gehad dat je alles moest aantonen met toetsen en resultaten, gelukkig wordt dat nu weer minder, zeker in de onderbouw. Dat is positief. Het kind en zijn of haar ontdekkingsreis staan weer centraal, in plaats van geleverde prestaties. Ik vind ook dat dit onderwijs beter werkt. Echt kijken naar wat kinderen in hun mars hebben en kunnen leren. Het blijft belangrijk dat je weet welke doelen je voor ogen hebt en nadenkt hoe je deze op de beste manier kunt bereiken.” Rol van de leerkracht Anja en Peter hebben naast het zijn van ‘juf’ en ‘meester’, bei- den ook andere rollen vormgegeven. Zo is Anja sinds 1998 onderbouwcoördinator en basisschoolcoach. Het Mozaïek is een academische opleidingsschool waar vele studenten van allerlei opleidingen stage komen lopen. Met Fontys is dit in partnerschap en daarom is Anja ook assessor voor deze or- ganisatie. Peter is sinds 1990 leerlingbegeleider. Peter: “Het voelt als een verrijking om dat te doen naast lesgeven. ‘t Geeft diepgang. Ik ben de kartrekker van de zorg en heb met di- verse instanties en onderzoeksbureaus te maken.” Anja gaat verder: “Ik hield me als coördinator voor de onderbouw en als coach voor leerkracht en kind vooral bezig met hoe je een kind op een positieve manier kunt volgen en bij kunt dragen aan zijn of haar ontwikkeling. Ieder kind moet de aandacht krijgen die het verdient.” Dat is volgens de twee onderwijzers in de loop der jaren niet veranderd. Net zoals de rol van een leerkracht als grote inspi- rator. Peter vertelt daarover: “Als leerkracht sta je midden in de groep en heb je de perfecte positie om iets aan kinderen mee te geven. Dat moet de belangrijkste taak van een leer- kracht blijven.” Ontwikkelingen Veel onderzoeken tonen aan dat kinderen tegenwoordig slechter lezen en bijvoorbeeld hun bewegings- of schrijfmo- toriek achterblijft. Hoe zien Anja en Peter dat? “Binnen Het Mozaïek hebben we als speerpunt om het niveau van het technisch en begrijpend lezen te verhogen. We zorgen ervoor dat we iedere dag starten met een half uur technisch lezen. Daarnaast proberen we een nieuwe methodiek uit. En ook lezen vanaf papier is belangrijk, “ zegt Peter. Anja: “Houd dit samen met ouders in de gaten. Zorg dat kinderen lezen leuk gaan vinden.” Peter geeft aan dat je wel merkt dat kinderen (tegenwoordig) een korte spanningsboog hebben. “Ze worden constant ge- prikkeld. Als leraar heb je dan de taak om hun ontwikkeling in goede banen te leiden. Bewegend leren helpt daar bijvoor- beeld goed bij. Dus vooral ook voor ouders in deze tijd: stimu- leer ze om (buiten) te spelen.” En de relatie tussen leerkracht en leerling? Hoe is die? Anja legt uit dat kinderen mondiger zijn geworden. “Zoals kinderen zijn, gaan ze op zoek naar grenzen. Dat vraagt soms wel wat van je. Wat ik andere leerkrachten dan adviseer? Ben authen- tiek. Dan gaat het vanzelf, dat voelen kinderen aan.” ‘Als leerkracht sta je midden in de groep, ben je een inspirator’ ‘In deze Corona-tijd is het groepsgevoel lastiger te creëren’ 28 - d’n HaDeejer

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=