d'n Hadeejer april 2020

d’n HaDeejer - 7 Ook zelf eens op de gevoelige plaat In gesprek met Paul Bouwman Fotohokje: meer HaDee krijg je het bijna niet. Met Paul Bouwman (36) aan het roer. Een ondernemer in hart en nieren, die kansen ziet en zijn dromen najaagt. Ook wanneer het moeilijk is, zoals nu, tijdens de coronacrisis. Tijd om hem eens op de gevoelige plaat vast te leggen. Fotohokje is uitgegroeid tot een flink bedrijf, vijftien fotohokjes, zes fotospiegels en twee fotobusjes. Normaliter allemaal in de verhuur, nu gestald in het magazijn. Het is stil. Op de achtergrond hoor je werknemer Bill sleutelen. Tekst Eline Sigmans Fotografie Sanne van Rozendaal Vormgeving Eveline van Roessel GROOT INTERVIEW “Een onrealistisch beeld,” begint Paul. “De horeca- en evenemen- tenbranche worden zo hard geraakt. Alles ligt stil en dat betekent ook veel voor ons. We worden uitgedaagd.” Paul is geboren in Gemert, heeft leren lopen en praten in Maarssen en woont vanaf zijn vijfde in HaDee. Inmiddels samen met Yvette van Lieshout en hun twee zoons Fer (bijna 4) en Jur (bijna 2). Van jongs af aan is hij ondernemend, zowel zakelijk als privé. “Ik volgde de opleiding Communication & Multimedia Design aan de Kunstacademie en Hogeschool in Breda. Bijna iedereen van mijn lichting is een eigen bedrijf begonnen. Dat is wel bijzonder. Ik heb twee man vast in dienst en bijna 20 studenten, die voor het transport zorgen en de begeleiding tijdens evenementen op zich nemen.” Foto en video “Ik ben eigenlijk altijd wel met foto en video bezig geweest. Dat was op het Zwijssen College al zo, dat trokme gewoon. Voor maat- schappijleer filmden we het liefst elke week een item, dat was in de tijd dat ook het internet begon op te komen. Daar genoot ik erg van. Ik denk dat ik de Filmacademie ook wel leuk had ge- vonden, maar uiteindelijk ben ik via het Koning Willem 1-College bij de Kunstacademie in Breda terecht gekomen.” Daar legde hij de basis voor zijn ondernemersgeest. “Ik denk dat we vanuit mijn opleiding heel erg het gevoel kregen dat het bedrijfsleven achter- liep. Als je iets innovatiefs wilt maken, dan is het innovatief voor vier of vijf jaar. We deden nieuwe kennis op, dat we daar alle- maal iets mee wilden doen. Tijdens de opleiding ben ik een multi- mediabedrijf gestart, samen met een compagnon in Veghel.” Museumboerderij Zijn werk was toen heel divers: van promotiefilmpjes, websites tot aan computerreparaties. “Een van onze eerste opdrachten was het maken van een website voor de Museumboerderij. Van- uit de Museumboerderij kwam toen de vraag of we iets konden doen met touchscreen-zuilen, zodat bezoekers filmpjes kon- den bekijken over bepaalde onderwerpen of oude werkmate- rialen. We hadden toen een webcam op die zuil gezet, zodat je jezelf kon zien. Zodat het leek, alsof je aan het melken was bijvoorbeeld, zoals dat vroeger ging. Deze video kon je dan als e-card naar jezelf sturen. Vanuit daar zijn we gaan denken: wat kunnen we eigenlijk nog meer met een touchscreen en webcam?”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=