d'n Hadeejer februari 2020
Videokunstenaar, beeldhouwer, installatie- en conceptueel kunstenaar Jeroen Doorenweerd (Terneuzen, 1962) studeerde aan de kunstacademie in Tilburg en Ateliers ’63 in Haarlem. Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van kunst, architectuur en landschap. Hij maakt kunst die vrij onopvallend aanwezig is, maar die, als je goed kijkt, een onuitwisbare indruk maakt. Zijn kunst beïnvloedt de ruimte op een subtiele maar onmiskenbaar dwingende manier. Daarbij reageert hij altijd op de omgeving. Hij vestigt de aandacht van de kijker consequent op de impliciete kwaliteiten van een bepaalde plaats, die niet noodzakelijkerwijs de meest opvallende zijn. Een ontmoeting met het werk van Doorenweerd versterkt de ervaring van het hier en nu. BRUTALIST ARCADIA In 2015 ontwerpt Jeroen ‘Brutalist Arcadia’ voor Stichting Dertien Hectare. Hij is één van de drie kunstenaars die worden uitgenodigd om een utopisch voorstel te doen voor Plein 1969, bedoeld om de bewoners van HaDee aan het denken te zetten. Zijn ontwerp springt er het meeste uit, vinden ze bij Actief Burgerschap. Het moet alleen kleiner worden en betaalbaar, want er is niet veel budget. Dus zijn de poten onder de hangende tuin verdwenen en is de plantenbak een stuk kleiner geworden. De vraag was: ‘Hoe kunnen we iets neerzetten wat impact heeft?’ Daarvoor volgt hij twee sporen. “Wat mensen nu zien als het kunstwerk, de betonnen plantenbak, komt het dichtst bij het oorspronkelijke ontwerp, maar dan op bonsai schaal. Daarnaast raakte ik be- trokken bij het ontwerp van het plein. Op deze manier kon ik een groter werk maken, met onderdelen die uit een ander potje werden betaald.” RAUWE EN RECHTE VORMEN Uiteindelijk bieden de rauwe vormen van beton (brutalist) met de idyllische beplanting (arcadia) een contrast met de langgerekte natuurstenen strook voor de Coop en de strakke lijnen van de bankjes. Bovendien heeft hij met Jos Verbakel (de stedenbouwkundige) een soort zebra ontworpen, die naar de Coop toe steeds smallere strepen heeft. Hoe kijkt hij erop terug? Jeroen: “Het is een mooi gedetailleerde plek geworden. De samenwerking met de aannemer (Langenhuizen) en de stedenbouwkundige verliep heel goed. Verder vond ik het heel erg leuk om te werken met een vertegenwoordiging van de bevolking (Actief Burgerschap) als opdrachtgever. Zo werk je vanuit de wortels van de gemeenschap.” DYNAMIEK Hij vindt het enorm jammer dat de ingang van de Coop verplaatst is van de voorkant naar de zijkant. “Het geheel is zo ontworpen dat je vanaf het De make-over van Plein 1969 leidde de afgelopen jaren tot veel discussies. En nu het af is, zijn de meningen nog steeds verdeeld. Ook over het kunstwerk wordt verschillend gedacht. Wat vindt Jeroen Doorenweerd daar zelf van? Wat had hij voor ogen en wat moet het uitstralen? Tekst Anja Bekkers Fotografie René Kuijs Vormgeving Corina Gloudemans plein de winkel inkijkt, de dynamiek van de mensen ziet en zó de verbin- ding met het plein krijgt. Maar nu zie je een blinde gevel met enorme foto’s. Het maakt de schaal van het kunstpro- ject dubieus en het raakt de subtiliteit kwijt. Dat vind ik echt verschrikkelijk.” Wat betreft de maatvoering: “Het werk kon niet eens groter, want anders stond het in de weg van de kermis. Dus voor mensen die het te klein vin- den: er was maar een klein budget en voor een sculptuur is het best groot.” Brutalist Arcadia, het utopische ontwerp van Jeroen voor Dertien Hectare d’n HaDeejer - 17
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=