d'n Hadeejer februari 2020
d’n HaDeejer - 39 ZAKELIJK BEKEKEN “Gastarbeider”, zo noemt de 48-jarige Robert zich gekscherend. Zes dagen per week komt hij vanuit zijn woonplaats Nijmegen naar Heeswijk-Dinther om de deuren van zijn winkel te openen. Zijn bin- ding met het dorp en zijn klanten is er niet min- der om. “Ik zit er hetzelfde in, als dat ik hier zou wonen. Veel bezoekers ken ik bij naam en ik kan de verbindingen tussen de verschillende klanten inmiddels wel leggen. Ook ben ik al jaren lid van de Ondernemersvereniging en sponsor ik diverse plaatselijke evenementen, waardoor ik goed weet wat hier speelt. Ik vind het een mooi dorp, waar veel georganiseerd wordt.” Gericht op sfeer Sociaal ondernemen is belangrijk voor Robert. “Het lijkt erop dat mensen elkaar op straat minder tegenkomen, waardoor een winkel steeds meer als ontmoetingsplek fungeert. Er zijn mensen die hier elke dag even langs komen, gewoon om een praatje te maken. Ik vind het heel mooi om te zien dat mensen elkaar hier tegenkomen. Zelf houd ik er ook heel erg van om te kletsen met klanten. Ik heb er wel eens over gedacht om midden in de winkel een grote tafel neer te zetten, maar daar hebben we de ruimte niet voor. En het moet hier natuurlijk ook geen dorpscafé worden, maar ik vind het wel belangrijk dat klanten het hier naar hun zin hebben.” Samen met zijn vijf collega’s werkt Robert er hard aan om de klant met een goed gevoel de deur uit te laten gaan. “We zijn allemaal ‘open min- ded’ en gericht op sfeer. Maar we staan natuurlijk ook voor kwaliteit. Ik kan het dan ook heel erg waarderen als een klant terugkomt, juist als hij niet tevreden is. Dat geeft ons de gelegenheid om een oplossing te bieden; daar doen we helemaal niet moeilijk over.” Bestaansrecht De belangrijkste verandering die Robert in de afgelopen jaren mee- maakte, is de opkomst van het online winkelen. “Dat is de grootste be- dreiging voor kleine winkels in een dorp zoals Heeswijk-Dinther. Er zijn hier de laatste jaren dan ook best veel winkels verdwenen. Zelf vraag ik me ook regelmatig af hoeveel bestaansrecht we nog hebben en of het hele systeem ‘winkel’ nog wel toekomst proof is. Gelukkig hebben wij te maken met mensen die het ons heel erg gunnen: sommige klanten doen hun boodschappen bij de Jumbo, maar komen heel bewust hier hun tijdschriften halen. Maar het is maar de vraag of je op kunt blijven boksen tegen online giganten zoals Bol.com en Amazon. Ik ben daar heel reëel in: als je geen droog brood meer kunt verdienen, dan houdt het op. Maar dat is niet mijn insteek: ik ben van plan om lekker door te gaan, om- dat ik van mening ben dat winkels een meerwaarde zijn voor Heeswijk- Dinther, onder andere vanwege de ontmoetingen.” Uitbreiding assortiment Het assortiment ziet er tegenwoordig ook heel anders uit dan 19 jaar geleden. “Producten als ordners en printpapier worden minder verkocht en ook tabaksartikelen gaan aanzienlijk minder over de toonbank. “Dat betekent dat je weer meer ruimte hebt voor andere artikelen. We pro- beren daarbij zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van de klant. Vanwege de sluiting van winkels als Heesakkers en de Marskramer, wa- ren bepaalde artikelen niet meer in het dorp verkrijgbaar. Wij zijn daar, samen met Etos, voor een deel op ingesprongen. De overgang van ING- service naar Geldmaatservice komende zomer, zorgt ook weer voor ver- andering in het aanbod. Servicediensten voor ING-klanten kunnen we dan niet meer bieden. Daar staat tegenover dat klanten van alle banken straks wel bij ons terecht kunnen om geld op te nemen en te storten. En het betekent dat we de zaak weer opnieuw gaan indelen, zodat er ook ruimte ontstaat voor nieuwe producten. Het moet natuurlijk wel een beetje overzichtelijk blijven en we willen geen ‘Winkel van Sinkel’ wor- den, maar klanten zijn van harte welkom om hun ideeën voor verdere uitbreiding van het assortiment met ons te komen delen. Loop gerust eens binnen!” Robert Geurts ‘Loop gerust eens binnen’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=