d'n Hadeejer januari 2020
Uitdagende landingsplekken “Dat is het leuke van Rotterdam: de grote dynamiek. Vaak zijn het landingen in de stad, maar soms sta je ook bij boer Harm in de wei. Als er een beetje wind staat, is het bij het landen in een stad lastig om de heli onder controle te houden en manoeuvreren om hem ergens in te parkeren wordt sneller uitdagend. Wat ik het leuk- ste vind, is als ie ‘met zijn pootjes’ op de kade en ‘de staart’ over het water staat. Daarnaast is het de kunst om als piloot de schade zo beperkt mogelijk te houden voor derden. De impact van de heli is enorm en daar kunnen luifels, fietsen of zelfs dieren soms niet goed tegen.” Vrachtwagenchauffeur Tot slot is hij sinds driekwart jaar ook nog vracht- wagenchauffeur bij Gebr. Dijkhoff. “Ik heb grondverzet en loonwerk altijd heel interessant gevonden, maar had nooit de tijd om er wat mee te doen. Doordat ik nu gemiddeld drie dagen per week werk, kan dat wel. Nu speelt ook dat je, tot een jaar geleden, als enige piloot aan boord vanwege regelgeving met je 60ste moest stoppen met vliegen en je een flink aantal jaren moest zien te overbruggen tot je pensioen. Nu mag je met een aantal extra medische keuringen onder voor- behoud doorvliegen tot je 65e, maar dan moet je als- nog een paar jaar zien te overbruggen. De ANWB keert pensioen namelijk pas uit bij de AOW-gerechtigde leef- tijd. Het is dus verstandig een tweede vak te leren dat je tot op latere leeftijd uit kunt oefenen. Toen de ANWB een opleiding aanbood, ontstond bij mij het idee om m’n vrachtwagenrijbewijs te gaan halen en op vrije da- gen ervaring op te doen. Dat is dus wat ik nu doe en de combinatie als piloot en vrachtwagenchauffeur bevalt me echt heel goed!” D ’ N HADEEJER 37
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=