d'n Hadeejer juni 2020
Ingrid van Lokven (50) uit Berlicum is zelfstandig franchise ondernemer van de Etos winkel aan Plein 1969. Ze vindt het fijn om mensen te helpen en haar medewerkers onderscheiden zich door kennis van de producten. “Advies en aandacht voor de klant is belangrijk, inclusief een vriendelijk gezicht.” Passie “Ik ben begonnen bij Etos in 1988 als weekendhulp, doorge- groeid naar winkelmanager en nu dus eigenaar. Het is mijn passie, het is het leukste dat er is. Het is fijn om mensen te helpen, zoals bij het kiezen van cadeautjes. Eénmaal per jaar, in oktober houden we een beauty event voor onze vaste klan- ten. Ik hoop dat het dit jaar ook door kan gaan. Er werken acht medewerkers in de winkel, waarvan twee als drogist en één assistent-drogist. Er is altijd een gediplomeerde drogist aan- wezig. Een jaarlijkse nascholing is verplicht en bestaat uit zes modules. We zijn gecertificeerd als ‘Erkend Specialist in Zelfzorg’ verstrekt door Stichting Centraal Bureau Drogisterijbedrijven.” Advies en aandacht “We onderscheiden ons door kennis over onze producten. Maandelijks is er wel een training of voorlichtingsavond over bijvoorbeeld haarverzorgingsproducten, gezichtsmaskers en nagelverzorging. Alle medewerkers mogen hieraan meedoen. Op dit moment ben ik samen met twee collega’s een thuiscur- sus aan het volgen over orthomoleculaire suppletie. Deze zorgt voor een goede balans tussen voeding, vitaminen en mine- ralen. Men komt vaker naar de winkel voor geneesmiddelen, doordat er minder vergoed wordt door zorgverzekeraars. We hebben ook homeopathische producten en geneesmiddelen zonder synthetische toevoegingen. Verder is er een toenemen- de interesse in vegan producten, dus zonder dierlijke stoffen. De afgelopen periode kregen we voorlichting over het gebruik van vitamine C, D en K, door huisartsen aanbevolen tijdens deze coronatijd. Sinds een aantal jaren hebben we een ruime keuze aan Eyelove brillen met een geavanceerde meting. Advies en aandacht voor de klant is belangrijk, inclusief een vriendelijk gezicht.” Coronatijd “Er werd wel gehamsterd op producten zoals gel, zeep, para- cetamol en thermometers, ook al probeerden we dat te voor- komen. Begin mei hadden we een leuke actie: ‘Samen zorgen voor de zorg’. We hebben regelmatig een aanbieding, waar- bij het tweede artikel gratis is. Veel klanten schonken nu één product ten gunste van de actie. Uiteindelijk zijn er maar liefst 175 cadeautassen bezorgd bij de thuiszorgmedewerkers van Laverhof, de medewerkers van woonvoorziening het Drie- stroomhuis en Buro Lima. Een inwoonster van HaDee zorgde spontaan voor bijpassende kaartjes. Ik heb gemerkt dat er goed voor elkaar gezorgd wordt in deze tijd en hoop dat het zo blijft. Het is goed om van te voren te bedenken wat je wilt kopen, dan ben je ook eerder geholpen en de winkel uit. De actie ‘Ben Loyaal Koop Lokaal’ loopt goed. Fijn dat zo de lokale ondernemers ondersteund worden.” Advies en aandacht voor de klant ZAKELIJK BEKEKEN Tekst Thea van der Doelen Fotografie Eefje Voets Vormgeving Esmée Geubbels ETOS = Eendracht Toewijding Overleg Samenwerken In 1919 richt Philips in Eindhoven een keten van coöperatieve kruidenierswinkels op. In 1931 gaan de winkels onafhankelijk van Philips verder. Ze krijgen dan de naam Etos en de nadruk komt te liggen op de verkoop van drogisterijartikelen. In HaDee werd jarenlang een kleine Etoswinkel aan de Sint- Servatiusstraat gerund door Ria en Frank Janssen. Zij gingen met pensioen en eind 2007 nam Ingrid van Lokven de winkel over en verhuisde naar het huidige, grotere pand aan Plein 1969. d’n HaDeejer - 41
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=